Recensie: Astrid Marijn – Klompen en naaldhakken

Twee jonge vrouwen op een keerpunt in hun leven. Het moet anders, beter, maar hoe?
Tessa heeft net een nieuwe stap op haar flitsende carrièrepad gezet: ze begint aan een veelbelovende baan in Utrecht en heeft een stylish appartement gekocht aan de rand van Vleuten, het dorp dat ze achttien jaar geleden verliet. Als kind bracht ze hier veel tijd door met Paula, haar beste vriendin, maar nadat Tessa verhuisde heeft ze haar nooit meer gezien.
Nu lopen ze elkaar weer tegen het lijf, in de supermarkt van hun geboortedorp. Paula is single mom van een tiener, werkt hard en komt met hulp van haar ouders net aan rond. Ondanks de verschillen pikken ze de draad weer op.

ISBN: 9780463525289 – Uitgeverij Smashwords – Aantal pagina’s: 205 – chicklit

*****

3 van de 5 sterren – Isolde

‘Een leuk feelgood verhaal, in een Nederlandse setting, dat helaas wat evenwicht mist.’

*****

In Klompen en naaldhakken staan twee jonge vrouwen centraal, Tessa en Paula.
Tessa woont weer in het dorpje waar ze is opgegroeid en heeft net een nieuwe baan in Utrecht. Vroeger was ze bevriend met Paula, die nog steeds in het dorp woont. Paula is een alleenstaande moeder die hard werkt in de lokale supermarkt.
Al vrij in het begin van het boek ontmoeten Tessa en Paula elkaar weer en vrijwel direct zijn de vrouwen ook bijna vergeten dat ze elkaar al jaren niet gezien. Heel af en toe speelt dit issue op, maar nooit voor lang.
Tessa voelt zich al snel weer helemaal thuis bij Paula en haar ouders. Het warme nest heeft ze zelf in haar jeugd gemist. Achttien jaar geleden overleden Tessa’s vader en broertje bij een auto-ongeluk en de relatie tussen Tessa en haar moeder kenmerkt zich door afstand. Tessa wordt verliefd op de knappe broer van Paula. En Paula, die valt voor een Schotse vriend van Tessa, die na een ongeluk bij Tessa logeert.

*****

Het verhaal speelt zich op veel verschillende locaties af, met ieder een eigen sfeer. De afwisseling is groot en soms net wat te veel. Ook zet met name Tessa soms grote stappen, die je niet goed ziet aankomen en die niet altijd even goed uitgelegd worden. Je kunt daardoor het gevoel hebben iets gemist te hebben en het verhaal komt daardoor soms wat te gehaast over.
Astrid Marijn heeft heel veel kleine verhaallijnen in Klompen en naaldhakken willen stoppen. Niet alle lijnen zijn goed uit de verf gekomen en helemaal afgemaakt.

*****

Klompen en naaldhakken leest vlot en makkelijk. Je zit snel in het verhaal en kunt goed meeleven met de hoofdpersonen. Het perspectief van de hoofdstukken wisselt tussen dat van Tessa en Paula. Naarmate het boek vordert, worden de hoofdstukken steeds langer. Dat is jammer, het boek zou wat evenwichtiger overkomen als de hoofdstukken een meer gelijke lengte hebben. Ook de snelheid van het verhaal wisselt sterk, met name het hoofdstuk dat zich op de manege afspeelt is erg lang en verloopt te langzaam.

‘Ze schiet de badkamer in en zet de douche aan. Haar hart gaat als een gek tekeer. Over vijf minuten staat de leukste boer uit de omgeving in haar appartement. Wat zegt ze? De leukste boer uit heel Nederland! Hier. In haar appartement! Ze wast haar haren en sopt zich van top tot teen in met heerlijk geurende douchegel. Na het afdrongen smeert ze zich in met bodylotion van hetzelfde merk. Dan pas merkt ze dat ze haar kleding niet heeft. Die ligt nog in de slaapkamer. Ze opent de deur en kijkt om het hoekje, niemand. Ze slaat een grote dikke roze handdoek om zich heen en trippelt zachtjes naar de slaapkamer.
‘Goedemorgen, dat is nog eens een warm welkom.’
Ze draait zich om en ziet Jeroen in de gang staan.’

Klompen en naaldhakken is een verhaal dat lekker leest onderweg in de trein naar school of werk, of achterin de auto terwijl iemand anders je rijdt, met daarbij een flesje water en eventueel een lekkere american cookie die je nog snel even op het perron hebt gekocht.

95%

5%

205 pagina’s