Recensie: Els van Steijn – De Fontein

Recensie: Els van Steijn – De Fontein

Hardnekkige patronen in je gedrag zijn vaak terug te voeren naar je familiesysteem. Hoe krijg je meer rust in de dynamiek van jouw dagelijkse leven? Aan de hand van de fontein als metafoor voor het familiesysteem leer je wat jouw eigen, unieke plek is. Op die plek ontvang je de stroming die essentieel is voor hoe je leven verloopt. Veel mensen staan onbewust niet op de juiste plek, waardoor ze op allerlei vlakken problemen kunnen ervaren. Dit boek geeft je praktische tips het je stevig op jouw plek kunt staan. Het boek reikt je een ander perspectief aan waarmee je kunt kijken naar je leven en je de juiste verbinding met belangrijke mensen om je heen gaat vinden.

Els van Steijn is teamtrainer en coach en is gespecialiseerd in het systemische perspectief. Ze past het systemische werken toe in haar coachingspraktijk en begeleidt familie- en organisatieopstellingen. Voor haar cliënten is de fontein een eyeopener en het ontbrekende puzzelstukje dat nodig is om een volgende stap effectief te kunnen zetten.

ISBN: 9789492331328 – Het Noorderlicht – Aantal pagina’s: 316 – Zelfhulpboek

*****

3 van de 5 sterren – Luus

‘Kom jezelf onder ogen, leer je familie nog beter kennen en verander om te groeien.’

*****

De theorie van De fontein legt in duidelijke taal uit wat jouw plek is, hoe het komt dat je op deze plek staat en wat je kunt doen om op een andere plek te komen, mocht dat nodig zijn. Je neemt jezelf en je gedrag onder de loep, als ook dat van de mensen om je heen, en kunt actief iets veranderen aan dingen die wringen. Dit boek geeft je – net als bij een therapeut – handvatten om mee aan de slag te gaan.
–Luus

*****

Het kan zijn dat dit boek je laat terugdenken aan je schooltijd en de leerboeken die je toen had. Mooie overzichtelijke hoofdstukken met hier en daar een tabel. Op een duidelijke manier schrijft Els over haar fontein methode. Ze is buiten teamtrainer en coach gespecialiseerd in het systemische perspectief en deelt haar ervaring vanuit research en uit haar praktijk. Je kunt, als het ware, als je eigen persoonlijke coach aan de slag met dit boek en veel inzicht vergaren in je eigen familiesysteem.

De systemische wetmatigheden die ik aan de hand van ‘de fontein’ beschrijf, gaan over processen binnen jouw familiesysteem, waarvan je je niet of nauwelijks bewust bent. Door de fontein wordt duidelijk wat jouw plek is binnen je familiesysteem. Als je daar jouw plek kunt innemen, vind je die ook met meer gemak in de rest van je leven. Als je stevig op je plek in de fontein staat, kun je jouw leven en relaties aangaan zonder te worden meegesleurd door de instabiliteit van een ander.

Wil je weten welke plek jij inneemt in je eigen gezin (of het gezin waarin je bent opgegroeid)? Heb je moeizame relaties of ben je erg kritisch op jezelf en anderen of zie je dat je kinderen je patronen overnemen? Dan kun je met behulp van De fontein erachter komen wat je kunt doen om terug te komen op je eigen plek. Omdat het boek wat aandoet als een leerboek en er geen persoonlijke verhalen aan bod komen, kan de stof soms wat droog zijn. Het is voor mensen die liever een ‘gezelliger’ verhaal lezen aan te raden dit boek soms weg te leggen om het leuk te houden. Ben je gek op leerstof en wil je jezelf graag serieus onder de loep nemen, dan is dit echt jouw boek!

50%

50%

316 pagina’s