Recensie: Erik Aerts – Zat het snor?

Recensie: Erik Aerts – Zat het snor?

Deze rijke geschiedenis van de kat is verplichte kost voor iedere kattenliefhebber. De kat heeft altijd van de mens gehouden, maar andersom? Via de Romeinse verovering kwam de kat in onze contreien terecht en werd al snel de beste verzekering tegen ongedierte en behoeder van voedselvoorraden. Vanaf de dertiende eeuw kreeg de kat een kwalijke reputatie als een van de gedaanten van de duivel. De (zwarte) kat was een spookdier en werd geassocieerd met onheil. In de zeventiende eeuw draaide dat beeld en kreeg de spinnende kat een plekje bij het haardvuur. Poezen veroverden eerst de aristocratische salons, veel later waren ze ook welkom in fabriekshuizen en armere buurten. En nu houdt iedereen van katten!

ISBN: 9789056155896 – Uitgeverij Sterck & De Vreese – Aantal pagina’s: 256 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Antoine

‘Zeer fascinerend boek over het image van onze kamertijger.’

*****

Kort gezegd biedt het boek inzicht in de relatie tussen de mens en de kat over een periode van pakweg tweeduizend jaar. En om maar meteen een tip van de sluier op te lichten; die relatie was behoorlijk complex. Tot de 17e eeuw heeft het katachtige beest het bijzonder moeilijk gehad. Zo werd de kat onder andere door de mens gevild voor zijn pels, hij diende als voedsel en hij diende (letterlijk) als onderwerp van (fysiek!) volksvermaak. Zelfs werd hij gezien als een door de duivel betoverde heks. De kat fungeerde als zondebok en moest het dus vaak ontgelden. Gelukkig bleven katten niet het onderwerp van tortuur en barbaarse omgang met de mens, maar zijn volledige rehabilitatie vond evenwel pas laat plaats. Vanaf het begin van de 20e eeuw is een duidelijke versnelling te bemerken, waarmee de waardering voor de kat honderdtachtig graden lijkt te draaien. Mensen hebben meer interactie met het dier, in positieve zin ditmaal, en er is sprake van herwaardering door aandacht te geven aan dierenwelzijn.

*****

Zat het snor? is geschreven in een wetenschappelijke en informatieve schrijfstijl. Het boek behelst de resultaten van een door Erik Aerts uitgevoerd cultuurhistorisch onderzoek. De tekst bevat veel feiten, maar dat is natuurlijk inherent aan het informatieve karakter van het boek. Erik Aerts’ onderzoek op zichzelf maakt qua opzet en methode een gedegen indruk. Een veelheid aan door Aerts gebruikte bronnen, zoals talloze oude geschriften en schilderijen, ondersteunen de conclusies.

‘Het gebruik om de pels van onze mooiste katten af te stropen, overleefde de middeleeuwen en kwam nog frequent voor in de vroegmoderne periode en zelfs tot in de twintigste eeuw. Op het bekende schilderij De marskramer van Jheronimus Bosch uit het einde van de vijftiende eeuw draagt de sjofele hoofdfiguur op zijn rug een rieten mand waaraan duidelijk kattenvellen hangen. Bosch hield ervan om zijn intellectueel publiek te prikkelen met beeldspraak, raadsels en allegorieën die tegenwoordig niet altijd makkelijk te interpreteren zijn.’

Elke liefhebber van katachtigen, geïnteresseerden in (cultuur)geschiedenis, dierenwelzijn en zelfs ook kunsthistorici en kunstminnenden kunnen hun hart ophalen bij dit boek. Vanwege het wetenschappelijke karakter van het boek is het boek meer geschikt voor lezers met een hoger opleidingsniveau en een leeftijd vanaf ongeveer 25 jaar.

50%

50%

256 pagina’s