Recensie: Francesca Zappia – Zoek me tussen de sterren

Ik zal hem moeten vertellen wie ik ben. Maar wat moet ik doen als ik daarmee alles verpest?
Op school ziet niemand Eliza staan. Op internet is ze echter wereldberoemd als Lady Astronomia, de anonieme bedenker van de ongekend populaire online strip MonsterZee. Daar voelt ze zich veilig in haar online wereld.
Wallace is nieuw op school. Hij schrijft fanfictie over MonsterZee en heeft geen idee dat Eliza de maker is van de strip die zo veel voor hem betekent. Eliza laat Wallace voorzichtig dichterbij komen. Wat zou er gebeuren als ze haar ware identiteit onthult? Indringende, eigentijdse YA-roman over fandom, online vriendschap, depressie en de grote invloed van internet.

ISBN: 9789025875503 – Uitgeverij Young & Awesome – Aantal pagina’s: 320 – Young Adult

*****

5 van de 5 sterren – Fien

Zoek me tussen de sterren is een oprecht verhaal over een onzeker meisje dat de enge wereld trotseert, zowel on- als offline.’

*****

Eliza is de moeder van een wereldberoemd fandom, Monsterzee genaamd. Behalve haar familie weet niemand dat zij dit fenomeen heeft gecreëerd, ze beheert haar forums onder een pseudoniem. Buiten Monsterzee kan niets Eliza echt boeien, ze lijkt helemaal niet op haar familieleden die enorm veel van sport houden. Ze heeft het wel geprobeerd, maar om het zacht uit te drukken: het is niet echt haar ding. Eliza gaat dan ook niet graag naar school, waar ze geen vrienden heeft en zo goed als onzichtbaar is. Totdat er een nieuwe jongen arriveert, Wallace, met het postuur van een football-speler en die blijkbaar ook heel veel van Monsterzee houdt. Zo veel zelfs dat hij er fanfictie over schrijft. Wanneer Eliza daarachter komt, raken ze aan de praat met elkaar. Al is praten misschien iets te letterlijk: ze communiceren met elkaar door middel van briefjes, want ook Wallace draagt een duister geheim met zich mee.
— Fien

*****

Zoek me tussen de sterren behandelt zware onderwerpen zoals depressie en zelfmoord, maar tegelijkertijd is het ook een zoetsappig verhaal over twee tieners die geen zorgeloze jeugd achter de rug hebben. Ik werd helemaal opgeslokt door Eliza’s verhaal en ook door Monsterzee, want dit boek bevat enkele prachtige illustraties die ervoor zorgen dat Monsterzee zoveel échter wordt. Zoek me tussen de sterren is geen alledaags verhaal, het bevat twee verhaallijnen die perfect met elkaar verweven zijn en elkaar aanvullen.
— Fien

*****

Francesca Zappia heeft een heel aangename schrijfstijl. Daardoor leest het boek zeer vlot en je bent er zo doorheen. 320 pagina’s puur genieten en het mocht net dat tikkeltje langer zijn. Ik kan maar geen genoeg krijgen van Eliza en Wallace’s verhaal.
— Fien

‘Ik heb Monsterzee gemaakt omdat ik dit verhaal wilde vertellen. Ik was zelf op zoek naar zo’n verhaal en kon het niet vinden, dus heb ik het zelf gecreëerd. En nu heeft iemand anders het in een ander medium overgezet – een medium waar ik zelf geen talent voor heb – en waar ik nu van mag genieten. Eindelijk lees ik het verhaal waarnaar ik op zoek was, en ook al weet ik hoe het zich ontrolt en hoe alles en iedereen eruitziet, lijkt het toch helemaal nieuw.
Dit is beter dan ik had kunnen hopen. Het is perfect.’

Kruip lekker weg met een dekentje op de bank. Doe er nog een warm drankje en een haardvuur bij en je hebt de ultieme setting gecreëerd voor dit emotionele verhaal.

80%