Recensie: Isabelle Allende – Ripper

Recensie: Isabelle Allende – Ripper

Een groep jongeren die elkaar alleen online ontmoet, in een Ripper-spel, probeert een seriemoordenaar in San Francisco te ontmaskeren. De moorden, die aanvankelijk niets met elkaar te maken lijken te hebben, worden aan elkaar gelinkt en komen steeds dichter bij persoonlijke omgeving van de gamemaster, de 16 jarige Amanda. Haar alleenstaande moeder Indiana raakt ook betrokken door de keuze voor een van haar twee bewonderaars.

ISBN: 9879 028 425 644 – Wereldbibliotheek – Aantal pagina’s: 398

*****

3 van de 5 sterren — Rop

‘Isabelle Allende waagt zich voor het eerst aan een thriller. Door de uitvoerige karakterbeschrijvingen die je van haar kunt verwachten komt het verhaal maar langzaam op gang.’

*****

Indiana Jackson is een alleenstaande moeder en therapeute in een esoterisch centrum in San Francisco. Zowel privé als in haar werk komt de naïeve Indiana in aanraking met allerlei personen ‘met een randje’. Haar dochter Amanda is de andere hoofdrolspeler die de link tussen privé, politie en de Ripperspelers vormt. Karakters neerzetten is wel een specialiteit van Allende want hoe afwijkend ze ook soms zijn, van haar accepteer je het.
— Rop

*****

De sfeer is heel verhalend en past eigenlijk niet goed bij een thriller waarin het opbouwen van de spanning belangrijk is. De moorden lijken zeker in het begin een bijrol te spelen.
— Rop

*****

De lange verhaallijnen rondom de diverse karakters uit deze thriller doen soms meer aan een familie-epos denken dan aan een thriller. Pas aan het einde wordt de spanning en actie opgevoerd.
— Rop

”Wij ripperspelers schieten al behoorlijk op in het onderzoek naar de moorden papa’ deelde ze haar vader mee. ‘Met wat voor idioterie ben je nu weer bezig Amanda?’ ‘Helemaal geen idioterie. Ripper is een spel dat is geïnspireerd op een van de mysteries in de misdaadgeschiedenis, namelijk op Jack the Ripper, de legendarische vrouwenmoordenaar die in 1888 actief was in de Londense volkswijken. Er bestaan ontzettend veel theorieën over de identiteit van de Ripper, zelfs de naam van een lid van de koninklijke familie is ooit gevallen.’ ‘Wat heeft dat met mij te maken?’ vroeg haar vader zwetend van alle tequila en het dansen. ‘Niets. Ik wil het niet met je hebben over die Jack, maar over de San Francisco Ripper. Samen met de andere spelers zet ik alles op een rijtje, wat vind je daarvan?’
‘Ik vind helemaal niets, Amanda. Dat heb ik je al eerder gezegd. Dit hoort thuis op de afdeling Moordzaken.’ ‘Maar die afdeling van jou doet helemaal niets, papa! Dit is een seriemoordenaar, geloof me nu toch,’ drong het meisje aan.’

5.regen

Dit boek is ideaal om te lezen in een lang koud weekend met wijn en borrelnoten.

60%