Recensie: Joelle Charbonneau – Aan het hof van Eden

De tweeling Carys en Andreus was nooit voorbestemd om het koninkrijk Eden te regeren. Hun vader was in de kracht van zijn leven en hun oudste broer was zijn gedroomde opvolger; jong, sterk en onoverwinnelijk. De toekomst van het koninkrijk leek veilig. Maar de toekomst kan misleidend zijn. Als de koning en kroonprins van Eden worden gedood op de terugweg van hun veldtocht, en de moordenaars niet langer oeroude vijanden zijn, maar uit hun eigen midden lijken te komen, heeft Eden dringend behoefte aan een nieuwe monarch. Doordat Carys en Andreus een tweeling zijn en niet duidelijk is wie van hen als eerste is geboren en dus het recht op de troon kan opeisen, is de opvolgingslijn niet langer duidelijk. Als de Raad van Ouderen zijn kans grijpt om de macht over Eden in handen te krijgen, zit er voor Carys en Andreus maar een ding op: ze moeten de strijd om de troon aangaan – tegen elkaar. De winnaar van de serie duels zal waardig over het koninkrijk Eden mogen regeren. De ban tussen de broer en zus is altijd warm en hecht geweest. Niet in de laatste plaats vanwege het verschrikkelijke geheim waaronder Andreus gebukt gaat en dat voor de rest van het hof verhuld moet blijven. Jarenlang waren ze elkaars trouwste bondgenoot, maar nu staan ze ineens lijnrecht tegenover elkaar en weten ze niet wie ze in hun ooit zo veilige omgeving nog kunnen vertrouwen. Met hun land en hun hart verdeeld, zullen Carys en Andreus ontdekken hoe ver de ander zal gaan om de kroon voor zicht te winnen. Hoe lang zal het duren voordat achterdocht de overhand krijgt en de dorst naar macht tot het ultieme verraad leidt?

ISBN: 9789045212432 – Karakter Uitgevers – Aantal pagina’s: 318 – Young Adult

*****

3 van de 5 sterren – Fien

‘Koninklijke intriges, rivaliteit en een eeuwenoude vijand: deze YA-fantasy neemt je mee naar een wereld van koningen en ridders.’

*****

Carys vormt samen met haar broer Andreus een tweeling. Ze houdt zielsveel van haar broer en heeft de rol van zijn beschermer al van kleins af aan op zich genomen. Maar wanneer haar wrede vader en haar oudere broer Micah, de koning en de troonopvolger, in een aanval gedood worden, moeten broer en zus het tegen elkaar opnemen. De prijs? De kroon van Eden. Carys probeert nog steeds haar broer te beschermen, maar Andreus wordt gemanipuleerd door de hovelingen en zijn liefde voor zijn zus slaat al snel om in haat. Dit aspect maakt de personages zoveel echter, het was heel erg fascinerend om te zien hoe dun de lijn tussen haat en liefde werkelijk is.
— Fien

*****

In het begin had ik heel erg veel moeite om in het verhaal in te komen, er waren erg veel personages en het feit dat het een hele nieuwe wereld was maakt het een beetje moeilijk om te volgen. Het verhaal startte een beetje aan de saaie kant voor mij, maar dat was wel noodzakelijk om alles nauwkeurig uit te leggen. Naar het einde toe kwam er steeds meer actie, die was te danken aan de groeiende rivaliteit tussen broer en zus.
— Fien

*****

Joelle Charbonneau heeft een aangename schrijfstijl, maar dat weerhield het verhaal er niet van om af en toe toch wat langdradig te zijn. Wat ik wel heel knap vind, is de manier waarop ze de relatie tussen Carys en Andreus zo nauwkeurig heeft weergegeven. Voor dit boek snapte ik nooit hoe broers en zussen elkaar zo kunnen haten dat ze geen woord meer met elkaar willen wisselen, maar nu begrijp ik het volledig.
— Fien

‘Haar voorname, respectabele leventje speelde zich hier, in Tuinstad, af. Zolang Andreus haar nodig had om zijn geheimen te bewaren en hen allemaal tegen het kwaad te beschermen, zou die dag nooit komen.’

Aan het hof van Eden kan je overal lezen, belangrijk is wel dat je er je aandacht bijhoudt.

50%

50%