Recensie: Jonas Jonasson – De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje

Na het succes van ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’, verscheen de langverwachte tweede roman van Jonasson. In dit verhaal staat het hoogbegaafde Zuid-Afrikaans meisje Nombeko centraal, die via vele omwegen in Zweden beland, inclusief atoombom. Zoals we van Jonasson gewend zijn, staat dit boek weer vol politieke onwaarschijnlijkheden en absurde ontsnappingen.

ISBN: 9789 056 725 297 – Signatuur – Aantal pagina’s: 352 – Roman

*****

2 van de 5 sterren — Iris

‘Een roman met absurde humor, van Zuid-Afrika tot Zweden.’

*****

Anders dan in zijn debuutroman is het in dit verhaal moeilijk te sympatiseren met de hoofdpersonages. Nombeko is weliswaar intelligent, maar heeft door het boek heen een passieve houding, waardoor haar personage erg vlak overkomt. De personages die zij door haar leven heen ontmoet, waaronder een anarchisch koppel, drie Chinese zusjes en de Zweedse koning, zijn zo kleurrijk en uitgesproken dat ze Nombeko als hoofdpersonage overschaduwen. Ze laat het allemaal maar een beetje gebeuren. Dat is jammer, voor zo’n hoogbegaafd karakter.
— Iris

*****

Het verhaal speelt zich af in meerdere landen, waar een heleboel afspeelt rondom een atoombom. Desondanks heeft het geen grimmig karakter, vanwege Jonassons absurde humor. Enkele historische figuren passeren de revue en zetten hun eigen stempel op het verhaal. Echter zijn sommige verhaallijnen onsamenhangend, overdreven en levert het niets op voor het plot.
— Iris

*****

Jonasson gebruikt dezelfde bizarre wendingen en droge humor als zijn eerdere werk, maar in tegenstelling tot ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’ komt dit hier minder tot zijn recht. Naarmate het verhaal vordert beginnen de absurde anekdotes te vervelen en zou je willen dat het wat meer vaart maakte. Nombeko verblijft ten minste één derde van het boek tegen haar zin op een onderzoeksfaciliteit, en dit is net iets te lang.
— Ilse

“’Leven hier kom ik’, zei hij.
Waarna hij wordt doodgereden door de bus.”