Recensie: Julie Cohen – Louis & Louise

Recensie: Julie Cohen – Louis & Louise

Op 8 september 1978 wordt een baby geboren – vanaf dit punt splitst het verhaal zich in tweeën. Louis en Louise zijn dezelfde persoon in twee verschillende levens. Het enige verschil is de laatste letter van hun naam en daarmee ook hun geslacht. Louis en Louise hebben dezelfde beste vrienden, hetzelfde rode haar, dezelfde droom om ooit schrijver te worden. Ze maken dezelfde verschrikkelijke nacht mee, en moeten leven met de gevolgen, Louis als man en Louise als vrouw. Leidt dat tot verschillen?

ISBN: 9789026149023 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 336 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Een boeiend verhaal (of zijn het er eigenlijk twee?) over wat een gebeurtenis met heel veel levens kan doen.’

*****

Hoofdpersoon is Louis, of Louise. In het ene deel van het boek is het een man, in het parallelverhaal een vrouw. Allebei zijn ze bevriend met dezelfde tweeling (jongen en meisje). Allebei hebben ze iets verschrikkelijks meegemaakt. Dit heeft er toe geleid dat ze hun woonplaats hebben verlaten en elders een nieuw leven hebben opgebouwd. De impact van de gebeurtenis is voor beiden groot, maar ook heel verschillend.
Louise en Louis keren allebei terug naar het ouderlijk huis omdat hun moeder ernstig ziek is. Wat er terug thuis gebeurt, is voor allebei verschillend, maar in zekere zin ook weer niet. Het verhaal gaat steeds een paar stappen vooruit, om daarna weer een eindje terug te gaan zodat je over zowel Louis als Louise een compleet verhaal leest. Voor het gemak worden ze vaak Lou genoemd, zeker als het boek terugblikt op de kindertijd en de ervaringen nog volledig gelijk zijn.

*****

De sfeer van Louis & Louise verschilt per fase van het verhaal. De omgeving is hetzelfde, het uitgestorven stadje rond de papierfabriek tijdens een hete zomer met een moeder die niet lang meer leeft. De ervaringen van Louise zijn echter zo anders dan die van Louis. Ze hebben zo’n andere kijk op de situatie. Dit verschil blijkt voortdurend uit het verhaal en uit de sfeer.

*****

Dit boek van Julie Cohen leest vlot en makkelijk. Cohen is met Louis & Louise een enorm interessant experiment aangegaan rond de vraag of gender of geslacht verschil uitmaakt in hoe je handelt en hoe je dingen ervaart. Het antwoord is absoluut ja, al is dat niet te onderbouwen zonder het verhaal te spoileren. Laten we het erop houden dat er echt ervaringen zijn, positief of negatief, die alleen zijn voorbehouden aan vrouwen. Of aan mannen.
In het nawoord geeft Cohen aan dat Lou een cisgender binair persoon is, iemand wiens gender in lijn is met de biologische geslachtskenmerken.

‘Maar dat is allemaal zinloze speculatie: we kunnen niet doen alsof één gebeurtenis bepalend is voor al het andere in ons leven. Elke keuze is het gevolg van andere keuzes, die weer het gevolg zijn van keuzes daarvoor. In wat voor lichaam we worden geboren en hoe mensen ons als gevolg daarvan behandelen, daar hebben we geen controle over. Misschien heeft de wereld in dit opzicht ook geen controle: kleine krachten, grote krachten, de ene keuze die leidt tot een volgende, een machine van oorzaak en gevolg die alle begrip te boven gaat.’

Louis & Louise is een boek om te lezen als het buiten lekker warm is en je op een rustig plekje in de schaduw onder een boom zit. Dan is de temperatuur gelijk aan die in het boek. Een glas muntthee is dan heerlijk verfrissend.

70%

30%

336 pagina’s