Recensie: Kelly Oram – Cinder & Ella

Recensie: Kelly Oram – Cinder & Ella

Na maanden revalideren mag Ella eindelijk naar huis. Niet naar haar moeder, zij kwam om bij het auto-ongeluk, maar naar haar vader die ze nauwelijks kent. Hij woont in Hollywood met zijn nieuwe gezin, maar Ella’s stiefzussen zitten niet op haar te wachten. Ella mist haar moeder en blogvriend Cinder. Sinds het ongeluk heeft ze niks van zich laten horen, maar stiekem droomt ze van hem. Wat ze niet weet is dat Cinder haar ook mist, én de hotste acteur van Hollywood is…

ISBN: 9789026152207 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 368 – Young Adult

*****

5 van de 5 sterren – Nienke

‘Als ik een boek nog eens voor de eerste keer zou kunnen beleven, staat Cinder & Ella zeker op dat lijstje.’

*****

Ellamara en Cinder kennen elkaar al ruim drie jaar via het internet, maar hebben elkaar nog nooit ontmoet. Ze weten elkaars ware identiteit niet eens. Wanneer Ella een auto-ongeluk krijgt, verliest ze haar moeder en moet ze, tot haar afgrijzen, bij haar vader gaan wonen, die ze al zo’n tien jaar niet meer heeft gezien. Ella heeft het moeilijk om te aarden bij haar nieuwe familie en om mee te komen school. Zeventig procent van haar lichaam is verbrand en dat maakt het voor haar niet makkelijk. Zij en de maatschappij om haar heen kunnen dit moeilijk accepteren, aangezien er overal ideaalbeelden getoond worden.
Ella en Cinder hebben sinds het ongeluk geen contact meer, maar langzaamaan komt het contact met elkaar weer op gang. Ze hebben elkaar gemist. Maar wat Ella niet weet is dat Cinder een beroemde, uitermate knappe acteur in Hollywood is.
— Nienke

*****

Cinder & Ella is een hartverwarmend en hartverscheurend boek in één. Ella’s worstelingen gaan je niet in de koude kleren zitten. Ze maakt verschrikkelijke dingen mee, maar blijft doorgaan met de hulp van Cinder. We zien dat ze een band opbouwt met haar familie en dat ze heel rustig aan wat begint te settelen en zichzelf langzaamaan begint te accepteren, net zoals wij ook doen als lezer.
— Nienke

*****

Oram heeft een zeer prettige schrijfstijl. Je hebt bijna niet eens door dat je nog aan het lezen bent, omdat alles zo snel gaat en je gewoon door het boek heen vliegt. De hoofdstukken worden verdeeld tussen Ella en Cinder, zodat we weten wat er in beide hoofden omgaat. Ook zorgt dit natuurlijk voor de nodige afwisseling. Ondanks dat beide personages elkaars tegenpolen zijn, weet Oram ze bijzonder goed neer te zetten en uit te werken. Nooit voelden de overgangen vreemd en ik moet bekennen dat ik Cinder’s hoofdstukken toch wel erg fijn tussendoor vond, misschien zelfs fijner dan die van Ella, maar daar debatteer ik nog over. 😉
— Nienke

‘Ana’s ogen vulden zich met tranen en ze beende weg zonder nog een woord te zeggen. Ik had bijna medelijden met haar, maar vergat haar snel weer. Zodra zij vertrok, nam Rob Ella’s gezicht tussen zijn handen en gaf haar een hartstochtelijke kus. Als hij niet had gezegd wat hij daarna zei, had ik hem tegen de grond gemept.
‘Je bent móói, Ellamara,’ beloofde hij. ‘En ik ben stikjaloers omdat je daar naar binnen gaat en Brian Oliver stapelverliefd op je zal worden. Zonder enige twijfel.’’

Heb je net je favoriete Hollywood hottie op tv gezien? Na zo’n setting kan Cinder & Ella niet ontbreken. Pak er wat fris bij en duik nogmaals in de wereld van Hollywood.

70%