Recensie: Kira Asatryan – Stap uit je eenzaamheid

Soms lijkt het of je er in alles alleen voor staat en of alles uit jezelf moet komen. Ook als je een relatie hebt, een gezin en een rijk sociaal leven, kun je je op sommige momenten toch heel eenzaam voelen. Dit gevoel heeft niets te maken met het aantal mensen dat je kent, maar komt voort uit iets anders. Het is een signaal dat je iets belangrijkers mist in je leven: verbondenheid. Ook al lijken we meer dan ooit sociaal verbonden via onze smartphones, een groot deel van de volwassenen voelt zich soms eenzaam. Eenzaamheid is dus niet ‘voorbehouden’ aan ouderen of mensen die niet in het standaard sociale plaatje passen.

ISBN: 9789020213126 – Uitgeverij AnkhHermes  – Aantal pagina’s: 240 – Zelfhulpboek

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Leer diepgaande relaties creëren en onderhouden zodat je je nooit (meer) eenzaam hoeft te voelen’

*****

Eenzaamheid is een veelbesproken thema tegenwoordig. Psychologen melden dat we eenzamer dan ooit zijn. Wil je meer weten over eenzaamheid? Wat het maakt dat we eenzaam zijn? En vooral ook hoe je je meer verbonden kunt voelen met anderen? Zodat je de mensen om je heen écht leert kennen en toegang hebt tot hun binnenwereld? Relatiecoach Kira Asatryan leert je; om meer verbondenheid te creëren door de juiste vragen te stellen, hoe om te gaan met obstakels in relaties, hoe je de ander beter leert kennen vanuit zijn/haar perspectief en hoe je leert geven. Als je dit boek uit hebt weet je alles over verbondenheid!

*****

Aan het eind van elk hoofdstuk staat een samenvatting. Erg fijn als je later nog eens terug wil bladeren en snel wil weten wat de boodschap van het hoofdstuk was. Ook kom je regelmatig vragen tegen die je voor jezelf kunt beantwoorden, waardoor je meer inzicht krijgt in je eigen relaties en de mate van verbondenheid.

Verbondenheid is een wezenlijk maar slecht begrepen aspect van een gezonde relatie. Zonder dat is een relatie niet bevredigend en veilig. In feite kun je gerust zeggen dat verbondenheid de basis vormt van alle stabiele en functionele relaties, ongeacht of het gaat om een liefdesrelatie, een platonische relatie of een familie- of zakenrelatie. Maar een van de overtuigingen die in onze samenleving gekoesterd wordt, is dat relaties gecompliceerd zijn. Niet alleen liefdesrelaties, alle relaties zijn behept met lastige complicaties. Je hoeft maar naar een film te kijken of een roman te lezen of je begint te geloven dat zelfs de beste relaties op het randje van de afgrond balanceren. Je vriend wordt je echtgenoot en opeens voel je je gevangen. Je collega wordt je baas en nu voelt jullie relatie anders. Eén verkeerde beweging en je beste vriend kan je ergste vijand worden.

We hebben allemaal in ons leven wel eens eenzaamheid gevoeld. Dit boek is zeker niet alleen voor mensen zonder partner of familie, maar ook voor degenen die zich zo af en toe eens alleen voelen. Zelfs mensen die zich niet echt eenzaam voelen, maar meer willen weten over meer verbondenheid in hun relaties, kunnen in dit boek nog fantastische tips vinden. — Luus

50%

50%

240 pagina’s