Recensie: Lynn Austin – In Wonderland

Recensie: Lynn Austin – In Wonderland

Alice Grace Ripley is naïef en weet niets van de wereld buiten haar eigen boekencollectie. Ze leeft een veilig leventje waarin alles vanzelf gaat. Totdat haar vriend Gordon hun relatie verbreekt en ze haar baantje bij de bibliotheek verliest. Zat van alle roddels in het dorp, vlucht ze in een opwelling naar Kentucky om daar boeken te doneren aan het dorpje Acorn en iets goeds te doen. Als ze er aankomt, blijkt het dorp vrijwel uitgestorven en heel anders dan haar thuis. Dan moet Alice noodgedwongen blijven. Kan ze op eigen benen staan en overleven in de echte wereld?

ISBN: 9789 029 704 595 – Voorhoeve – Aantal pagina’s: 461 – Roman

*****

3 van de 5 sterren — Coby

scrollen

Start!

Een zoet sprookje met een serieuze boodschap.’

*****

Alice is verwend, naïef en wereldvreemd. Ze zit alleen maar met haar neus in de boeken en heeft totaal geen connectie met de mensen om haar heen. Het is fijn dat Alice ergens in het verhaal in een voor haar onbekende omgeving belandt, waarin de lezer net zo onwetend is als zij. Dit maakt haar minder irritant. Haar onhandige pogingen om mensen om haar heen te helpen en te begrijpen maken haar iets sympathieker.
— Coby

*****

Een banjo en een slome countrygitaar zouden de ideale soundtrack vormen om de sfeer van het boek te omschrijven. In het begin kabbelt het verhaal voort, als een slome gitaar, en gebeurt er vrij weinig. Je voelt de verveling van Alice en de drukkende muren van haar kleine wereldje die haar beginnen te verstikken. Dan komt ze aan in Acorn en begint de banjo te spelen: het verhaal verandert in een onbekend en meeslepend avontuur. Vaak is het boek ongemakkelijk, vanwege de sociale onhandigheid van Alice.
— Coby

*****

Lynn Austin weet als geen ander een romantische setting neer te zetten. Alle ingrediënten voor een hartstochtelijke liefde en een zoektocht naar jezelf liggen voor het oprapen. En Austin zou Austin niet zijn zonder een christelijke levensles. Soms doet dit Amerikaans cliché en een beetje zoetsappig aan, maar door de wilde en rauwe setting is het te verdragen.
— Coby

Op een koude, mistige ochtend in maart begon mijn reis naar Kentucky. We zouden over de Dixie Highway rijden, die helemaal van Chicago naar Miami loopt, dwars door mijn geboorteplaats Blue Island. Ik kon niet wachten om te vertrekken, weg van de medelijdende blikken. Ik wilde Gordon bewijzen dat hij me niets meer kon schelen – hoewel ik geen idee had hoe mijn vertrek enig bewijs daarvoor kon leveren. Maar zodra oom Cecils auto bij de pastorie aankwam en ik moeders tranen zag en vaders bezorgde frons, wist ik dat ik een vreselijke vergissing had begaan. Ik voelde heimwee, nog voordat ik uit huis vertrokken was.

13-sneeuw

Lees dit op een vrije dag in een lekkere stoel, in een hoekje bij een beregend raam. Met een kleedje over je benen en een kopje dampende thee binnen handbereik.

100%