Recensie: James Doty – Magisch brein, magisch hart

Waar komen liefde, genegenheid, plezier en geluk vandaan? Het brein of het hart? Neurochirurg James Doty onderzoekt het aan de hand van de levenslessen die hij op jonge leeftijd leerde. In Magisch brein, magisch hart combineert hij zijn bijzondere levensverhaal met de wetenschap achter mindfulness en compassie, en vertelt hij hoe we ons leven fundamenteel kunnen veranderen door te luisteren naar ons brein en ons hart open te stellen.

ISBN: 9789 400 504 103 – Uitgeverij Lev – Aantal pagina’s: 272 – Informatief boek

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Luister naar je brein en stel je hart open, dat is de boodschap van dit boek verpakt in het inspirerende levensverhaal van een neurochirurg.’

*****

Dit boek vertelt het verhaal van een jongetje dat opgroeit in moeilijke omstandigheden. Geen geld, een vader die er niet altijd is. Hij heeft maar één grote droom: neurochirurg worden. Zijn situatie laat dat niet toe, totdat hij op een dag door zijn favoriete hobby – magie – in een goochelwinkel terecht komt. Dat verandert zijn hele leven. Hij maakt kennis met de kracht van mindfulness en de compassie en lessen van een vreemde. Dit verhaal geeft je vooral een goed gevoel. Je leeft mee met James, zijn familie, zijn tegenslagen en zijn overwinningen. Het inspireert en geeft hoop. En de boodschap is simpel: luister naar je brein en stel je hart open.

*****

Toen ik dit boek in handen kreeg verwachtte ik een wetenschappelijk verhaal over neurochirurgie. Ik was erg verrast toen ik begon te lezen in dit hartverwarmend levensverhaal. Ik had moeite om het boek weg te leggen en wilde weten hoe het af zou lopen met James, ik heb dan ook niet lang gedaan over het lezen van dit boek.

Een goede goochelaar geeft bij het publiek aan dat hij op het punt staat om zijn volgende truc te doen. Een geweldige goochelaar heeft het publiek al betoverd voordat ze zelfs maar in de gaten hebben dat hij aan een nieuwe truc is begonnen.
Ruth was een geweldige goochelaar. Ik wist niet eens dat er stemmen in mijn hoofd zaten totdat Ruth het erover had. Ik wist niet hoe luid ze waren totdat Ruth aan me vroeg om ze tot stilte te manen. Het was moeilijk om mijn lichaam te leren ontspannen, vooral thuis in een klein appartement waar de tv altijd scheen aan te staan en elke diepe ademhaling gevuld was met de verschaalde sigarettenrook die zwaar in de lucht hing. Maar hoewel het ontspannen van mijn lichaam moeilijk was, leek het stil krijgen van mijn gedachten onmogelijk te zijn.

Het onderwerp mindfulness zal niet meteen iedereen aanspreken. Toch is dit boek zeker de moeite waard om eens vast te pakken. Dit prachtige levensverhaal laat je op een laagdrempelige manier kennis maken met mindfulness. Geen wetenschappelijk geneuzel, maar een mooi verhaal met een aantal leuke trucjes die je ook zelf kunt toepassen als je dat wil.

50%

50%

272 pagina’s