Recensie: Michel Verlaak – Esox!

Recensie: Michel Verlaak – Esox!

‘Esox lucius’ is de Latijnse benaming voor de snoek. Deze roofvis vinden we vooral in zoetwatergebieden op het noordelijk halfrond. Michel Verlaak schreef het boek Esox!, dat geheel in het teken staat van deze roofvis. In het boek deelt hij zijn kennis over vistechnieken en geeft hij tips. Verder komt ook de beleving van het snoekvissen aan de orde. Deze onderwerpen worden in het boek voorzien van illustraties, pentekeningen en interviews met nationale snoekexperts, die een bewezen staat van dienst hebben op het gebied van de snoekvisserij.

ISBN: 9789491705113 – Westerlaan Publisher – Aantal pagina’s: 318 – informatief

*****

5 van de 5 sterren — Antoine

‘Een groots boek over een grootse roofvis.’

*****

Kort gezegd inspireert en informeert het boek Esox!
Om met het laatste te beginnen. De auteur is zelf fervent snoekvisser. En wel eentje in de categorie van een purist. Hij geeft veel vistechnische tips over onder meer het vissen met dood aas, het vliegvissen op snoek en de diverse soorten kunstaas. Daarnaast schetst Verlaak de historie van de zogenaamde jerkbait en de introductie daarvan in Nederland rond de zeventiger jaren. Het prettige is dat deze kennis wordt doorgegeven aan de volgende generatie snoekvissers, waarmee tegelijk ook wijdverbreide en eeuwigdurende misverstanden worden ophelderd. Bijvoorbeeld de vraag bij welke omstandigheden je een bepaald klasse vliegvishengel moet gebruiken.
Verder raakt de lezer geïnspireerd door het boek. De auteur spreekt vol bewondering over de snoek. Belevenissen tijdens zijn vistochten in Ierland en grappige anekdotes kleden het informatieve gedeelte van het boek aan. Daarnaast zet Verlaak zijn lezers aan tot het gebruiken van eenvoudige vistechnieken en tot een verandering van mentaliteit. Die mentaliteitsverandering komt kort gezegd neer, zoals de recensent het interpreteert, op ‘vissen met verstand’. Want helaas vallen er nogal wat misstanden te melden. Zoals het ‘cullen’ van de snoek in Ierland om de forelstand in de Ierse wateren te beschermen en het bewust plaatsen van een kunstaas in de al gevangen snoek, waardoor op een foto de indruk wordt gewekt dat de snoek met het in de bek geplaatste kunstaas is gevangen.

*****

Zoals gezegd spreekt Verlaak een en al bewondering uit over de snoek. Hij brengt een selectie van onderwerpen aan de orde, die betrekking hebben op het vissen van grote snoek, dus Esox! is beslist geen handboek. Het boek ademt sfeer en nostalgie uit en de auteur brengt het snoekvissen zelfs met een vleugje romantiek. Hier en daar staan lange zinnen in het boek, maar dat hindert niet, want die zinnen zijn bijzonder fraai. De schrijfstijl is aansprekend en de auteur schroomt niet om enige zelfspot in zijn boek te verwerken.

‘De seizoenen leren je ook om ‘gelaagd’ te denken. In het vroege voorjaar, zo vanaf februari, vertoeven de snoeken graag in ondieper water. Water dat niet dieper hoeft te zijn dan twee meter bijvoorbeeld. Dat water warmt in deze koude tijd van het jaar namelijk sneller op en is vooral in trek indien er geschikte paaiplaatsen in de buurt zijn. Hiermee is de laag waarin je wenst te vissen meteen ook een zeer duidelijk afgebakende zone geworden.’

Uiteraard is het boek geschreven voor – en door – sportvissers, maar het boek kan zijn nut hebben voor (marine)biologen, ecologen, verzamelaars van sportvisboeken, bestuursleden van visverenigingen, hengelsportfederaties, en ga zo maar door. Voor wat betreft de leeftijd van de lezer denk ik aan een lezerspubliek vanaf dertig jaar, die al wat ‘vang-uren’ op de teller hebben staan. Het boek Esox! is uitermate geschikt voor roofvissers die graag meer diepgang in hun hobby willen aanbrengen, en die meer zoeken dan alleen de tips die zij op het internet of in de hengelsportwinkel kunnen vinden.

3%

97%

318 pagina’s