Recensie: Naomi Annand – Yoga: balans op de mat en in je leven

Yoga: balans op de mat en in je leven van Naomi Annand biedt je de mogelijkheid om laptop en telefoon even weg te leggen en aan de slag te gaan met de duidelijk uitgelegde asana’s en flows. Door even los te zijn van alle technologie hervind je je concentratie en focus. Met de korte lifehacks en langere flows voor specifieke wensen kun je je eigen home practice ontwikkelen. Dit boek is geschikt voor beginners als voor ervaren yoga-beoefenaars.

ISBN: 9789401304689 – Uitgeverij Gottmer – Aantal pagina’s: 224 – Informatief boek

*****

5 van de 5 sterren — Isolde

‘Wat een superfijn yogaboek: duidelijke beschrijvingen, heel veel asana’s en een mooie sobere én praktische vormgeving.’

*****

Yoga: balans op de mat en in je hoofd bevat een groot aantal asana’s, yogahoudingen en flows, series van asana’s die bij elkaar passen en die je goed achter elkaar kunt uitvoeren. De asana’s zijn helder en duidelijk omschreven. Ze zijn gegroepeerd naar houdingen met hetzelfde uitgangspunt zoals staan, zitten, liggen, balans, achteroverbuigingen. Je kan een beschreven flow volgen, maar je kunt ook je eigen flow gaan samenstellen. Iedereen heeft toch zijn eigen voorkeuren en de oefening die voor de een goed is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Iedere groep asana’s eindigt met een oefening om je flow af te sluiten. De beschrijvingen in Yoga: balans op de mat en in je hoofd zijn zo duidelijk dat ze goed te volgen zijn zonder yogadocent bij je. Bij iedere asana staat een foto van de eindpositie, zodat je ook weet waar je naar toe werkt.
Annad wisselt in het boek de groepen asana’s af met korte teksten met informatie over ademhaling en tips om tot verbetering te komen, maar ook bespiegelingen over bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad van yoga.
De vormgeving van dit boek is heel erg fijn: als je het boek openlegt valt het niet weer dicht zonder dat je de rug moet breken of het boek aan beide kanten moet verzwaren om het open te houden. Het boek blijft open liggen en je kan het tussen en voor je voeten laten liggen om de asana op te bouwen en de flow te volgen.

*****

Annand schrijft zakelijk en duidelijk. Het boek bevat eigenlijk geen overbodige inhoud. Natuurlijk moet je, om iemand verantwoord zelf met yoga aan de slag te laten gaan, wat meer informatie geven over wat je zoal nodig hebt (niet zoveel hoor) en hoe je met het boek om moet gaan. Voor mij persoonlijk zijn echter de beschrijvingen van de asana’s het belangrijkst en die zijn helder en to the point.

Staande wijdbeense vooroverbuiging
Ga met je voeten uit elkaar staan met ongeveer een beenlengte ertussen. Leun op je hielen en houd je voeten parallel, zodat je voeten in lijn zijn met de korte zijden van de mat. Zorg dat je voetbogen niet inzakken en blijf je tenen in gelijke mate in de mat drukken. Plaats je handen op je heupen, adem in om lengte in je bovenlichaam en ruimte tussen je ruggenwervels te creëren en buig op een uitademing naar voren. Voel hoe je hierdoor vanuit je heupen tot je voeten wordt gegrond. Ondersteun deze neerwaartse energiebeweging door de spieren van je bovenbenen aan te spannen. Leg je handen aan de achterkant om je benen, kuiten of hielen en laat je kruin naar de grond hangen.’

Yoga: balans op de mat en in je hoofd is geschikt voor iedereen die serieus thuis met yoga aan de slag wil gaan. Het is fijn als je al eerder lessen hebt gehad om ook het juiste gevoel er bij te krijgen, maar het is niet strikt noodzakelijk. Yoga past bij gezond leven en kan door iedereen van alle leeftijden beoefend worden.

50%

50%

224 pagina’s