Recensie: Natasha Solomons – De Goldbaum dynastie

1911. De uit de steenrijke familie Goldbaum afkomstige Greta verruilt tegen haar zin het mondaine Wenen voor druilerig Engeland om te trouwen met haar achterneef Albert. De familie Goldbaum verstevigt op deze manier de familiebanden, want ze weten dat ze – omdat ze Joods zijn – altijd buitenstaanders blijven. De familieband is hun grootste kracht.

De tegendraadse Greta heeft niets met de zachtmoedige Albert: ze voelt zich eenzaam, maar vindt haar passie in tuinieren. Met toewijding creëert ze een paradijselijke tuin, en ook haar liefde voor Albert komt uiteindelijk tot bloei. Maar zelfs de invloedrijke familie Goldbaum kan de naderende Eerste Wereldoorlog niet tegenhouden.

ISBN: 9789026351181 – Uitgeverij Ambo Anthos – Aantal pagina’s: 458 – Historische roman

*****

‘Een meeslepend verhaal over oorlog, politiek, bankzaken, familie, liefde en gebrek daaraan.’

*****

Greta is een jonge vrouw uit de Oostenrijkse tak van de Goldbaum-familie, een van de rijkste en invloedrijkste families van Europa. Ze is alles wat een dame van stand níet hoort te zijn en heeft het er moeilijk mee dat ze gedwongen moet trouwen met een verre neef. Haar broer Otto begrijpt zijn zusje en doet er alles aan om haar gelukkig te zien. Hij is als jongen een stuk vrijer opgevoed en heeft zeggenschap over zijn eigen leven.
Greta’s man Albert, uit de Britse tak van de familie, is een kille, afstandelijke man die je als lezer, samen met Greta, direct verafschuwt. Toch bloeit de liefde tussen de twee op en ze worden gelukkig samen. Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, spat dit geluk abrupt uiteen. Geld speelt opeens geen rol meer en de positie van de familie wankelt. Voor Greta breekt een lastige tijd aan, waarin ze in haar eentje haar kinderen probeert groot te brengen, in een land waar ze – als Joodse Oostenrijkse – wordt gezien als de vijand.

*****

De Goldbaum dynastie vertelt het verhaal van Greta, met hier en daar wat uitstapjes naar andere leden van de familie. Zo volg je ook de levensloop van Greta’s broer Otto, haar man Albert, haar neef Henri en haar schoonouders. Alle gebeurtenissen uit hun leven, zijn van grote invloed op dat van Greta. In het begin van het boek is de sfeer luchtig. Ondanks Greta’s afkeer tegen haar man en hun gedwongen huwelijk, wordt ze gelukkig. Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, wordt de sfeer in het boek al gauw killer en voel je als lezer aan alles dat dit verhaal waarschijnlijk geen goede afloop zal hebben.

*****

Het duurt erg lang voordat Greta en Albert getrouwd zijn, hierdoor voelt het wat langdradig aan. Daarna verloopt het boek in een vlot tempo. Er is een prettige afwisseling tussen uitgebreide beschrijvingen van Greta’s tuin of een belangrijk diner en vlotte tijdsprongen die het verhaal vaart geven. Natasha Solomons heeft een talent voor het gedetailleerd beschrijven van gebeurtenissen of plekken. Als lezer voelt het alsof je midden in Greta’s tuin staat of deelneemt aan het diner.
De tijdsprongen zorgen bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wel voor wat verwarring. Hoewel je de dreiging van een naderende oorlog al een tijdje voelt, komt het door de tijdsprongen toch uit een beetje uit de lucht vallen en zit je opeens middenin een oorlog die één hoofdstuk eerder nog niet eens begonnen was.

‘De gazons waren bezaaid met een confetti van witte madeliefjes. De oude stenen muur begrensde een grote border van overblijvende planten, vol boompioenen in geel en wit en zachtroze hortensia’s met prachtig gevormde bloemen. Een zwerm gouden vlinders streek neer op een naar honing geurende vlinderstruik, elk borststuk gevormd uit een enkele glinsterende diamant. Het huis was gerestaureerd en onder de wijd openstaande ramen op de begane grond bloeiden blauwe vijvers van erica en lavendel. Gordijnen van rozen, clematissen en wisteria’s bedekten de voorgevel met een weelde aan bloemen.’

Hoewel de uitgever zelf zegt dat dit het ultieme zomerboek is, lees ik het liever in de winter als het buiten tien graden vriest. Lekker onder een dekentje, terwijl ik in gedachte door Greta’s prachtige tuin wandel met de warmte van het lentezonnetje op mijn gezicht.

90%

10%

458 pagina’s