Recensie: Peter J.L.M. Bernink – De weldoener

In het Stadsziekenhuis te Zutphen sterven na kleine ingrepen vier patiënten. De Inspectie voor de Volksgezondheid wijt de sterfgevallen aan complicaties en sluit de dossiers. Er bestaan echter twijfels en neuroloog en misdaadonderzoeker Koch krijgt de vraag een onderzoek in te stellen. Hij stuit op een dubieuze connectie met een Belgisch consortium dat noodlijdende ziekenhuizen opkoopt.

Patiënten beginnen het ziekenhuis te mijden, waardoor het afstevent op een faillissement. Maar dan verschijnt een weldoener ten tonele die bereid is het ziekenhuis financieel te redden. De weldoener is de kasteelheer van het nabijgelegen kasteel Hackfort. Zijn adellijke echtgenote is een nazaat van de vroegere kasteeleigenaren. Al gauw blijkt echter dat de weldoener kampt met grote financiële en persoonlijke problemen.

Als er een aanslag wordt gepleegd op de dochter van de directeur van het ziekenhuis, vermoedt Koch dat er een verband is met de operatiedoden. Als er ook nog een moord wordt gepleegd, is het duidelijk dat er duistere krachten in het spel zijn.

ISBN: 9789493059719 – Palmslag Uitgeverij – Aantal pagina’s: 402 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Antoine

‘Een prima medische ‘wegleesthriller’ van Nederlandse bodem.’

*****

Bert Koch is als neuroloog verbonden aan een maatschap voor neurologen in Groningen. Hobbymatig onderzoekt hij misdaden die raakvlakken hebben met het medische vak. Jaren geleden heeft Koch zijn vrouw en zijn twee dochters verloren. Hij en zijn zoon Daan hebben het verlies maar nauwelijks kunnen verwerken; Koch ontwikkelde een drankprobleem om de pijn te verzachten. Inmiddels heeft hij een LAT-relatie met de in Den Haag woonachtige Eva ter Haar. Koch is liefhebber van vechtsport. In zijn werk is hij succesvol, doortastend en tactisch. Zijn steun en toeverlaat is zijn secretaresse Dinah, die tevens ‘handig’ met de computer is en de meest verborgen informatie boven water weet te krijgen. Koch heeft een groot netwerk van personen binnen politie en justitie op regionaal en landelijk niveau dat hij kan aanspreken.
Koch wordt ditmaal door zijn jaargenoot geneeskunde Wim Eikhof, oogarts in het Zutphens Stadsziekenhuis, gevraagd om verdachte overlijdensgevallen in dat ziekenhuis te onderzoeken. In dat ziekenhuis is tevens veel gaande. Er zijn financiële problemen en directie en specialisten verschillen onderling van mening over het toekomstbeleid. Deze verschillen worden zo nijpend dat zelfs een aanslag wordt gepleegd op de dochter van ziekenhuisdirecteur Binnendijk. Tevens verschijnt een rijke weldoener, Adriaenszen, ten tonele om het ziekenhuis een financiële ‘injectie’ te geven. Spoedig daarop volgt ook nog eens een moord. Iedere betrokkene in het verhaal lijkt een motief en een belang te hebben en elk van hen heeft zo zijn eigenaardigheden. Het is aan de politie en Koch om de kluwen van feiten te ontwarren.

*****

De sfeer in De weldoener is voornamelijk te omschrijven als een mysterieus. Het verhaal an sich is middelmatig spannend. Diezelfde kwalificatie geldt voor het realistische gehalte van het verhaal en de geloofwaardigheid van de gebeurtenissen in het verhaal.

*****

Het verhaal in De weldoener komt snel op gang. De karakters, zowel het hoofdpersonage en de andere personages, zijn enorm goed uitgewerkt. De thriller leest makkelijk en snel weg. Het tempo waarmee de gebeurtenissen elkaar in het boek opvolgen is zeer hoog, daargelaten twee sprongen in de tijd in het eindspel van het verhaal. Enkele punten van kritiek: de dialogen zijn mager en in de thriller kan een enkele fout in het afbreken van een woord worden ontdekt.

‘Hij haalde een brief uit zijn bureaula. ‘Als je dreigbrieven gaat schrijven als deze, dan ben je op zijn minst verdacht. Laten we wel wezen, de heren hadden het kennelijk op mij voorzien. Deze brief is daarom nog steeds actueel.’ Binnendijk gaf de brief aan Adriaenszen.’

Boek een kamer in Hotel Bakker te Vorden, de locatie die ook een rol speelt in De weldoener, voor een lekker weekendje weg en lees deze ‘wegleesthriller’ na bezoek aan Kasteel Hackfort. Wees voorzichtig en let op dat je niets overkomt, want het plaatselijke ziekenhuis heeft een bedenkelijke reputatie!

50%

50%

402 pagina’s