Recensie: Pieter Aspe – Van In Episode 3

Een politicus, een kapitalist, een maffiabaas en een jurist worden gegijzeld door een rechtse organisatie, opgericht en gesteund door Steve Bannon, voormalig strateeg van president Trump. Hun hoofdkwartier in een eeuwenoud klooster in Italië huisvest tevens een gladiatorenschool voor culturele strijders. Het avontuur begint echt wanneer Pieter van In en Rein Claeys in contact komen met Kodor en ze een reis aangeboden krijgen naar Mykonos, waar Van In geconfronteerd wordt met zijn verleden. De gewetensstrijd die daarop volgt, stelt de ex-commissaris zwaar op de proef, maar versterkt aan de andere kant zijn relatie met Rein, die hem bijstaat in een van de moeilijkste beslissingen in zijn leven. Neemt hij wraak of blijft hij trouw aan zijn principes? En beseft hij dat het ergste nog moet komen?

ISBN: 9789022337257 – Standaard Uitgeverij – Aantal pagina’s: 311 – misdaadroman

*****

1 van de 5 sterren – Ies

‘Ongeloofwaardig en overdreven zijn de kernwoorden van het nieuwe boek over Pieter van In.’

*****

Pieter van In was ooit commissaris bij de politie Brugge. Inmiddels is hij met pensioen en slijt hij zijn dagen met Omer drinken, aan seks denken (of uitvoeren) en zich bemoeien met politiezaken waar hij niks mee te maken heeft. Meer diepgang dan dat wordt het in dit derde boek in de nieuwe Aspe-reeks niet. De bekende personages uit de tv-serie en vroegere reeksen – Pieters vrouw Hannelore en zijn partner Versavel – zijn op mysterieuze verdwenen en Van In kan zich niet herinneren wat er met ze gebeurd is.
Van In heeft een nieuwe liefde in de vorm van Rein Claeys, een agente van Europol. Helaas wordt ze niet verder uitgewerkt dan een aantrekkelijke, jonge vrouw die in een vorig boek bijna om het leven is gekomen en als een blok voor de oude Van In is gevallen.
De personages hebben geen diepgang en hebben gedurende het boek eigenlijk steeds hetzelfde gesprek.

*****

Vier mannen, die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben, worden ontvoerd en gemarteld in een klooster vol gladiatoren. Als lezer weet je niet precies waarom ze zijn ontvoerd, tenzij je het vorige boek hebt gelezen, en dit zorgt voor enige spanning. Ook de connectie met Van In en Rein blijft vaag, maar echt spannend is het boek nergens. De verhaallijnen zijn te ongeloofwaardig om echt spannend te zijn en wekken eerder hilariteit op, want het slaat nergens op.

*****

Driekwart van het boek bestaat uit uitgebreide omschrijvingen over martelingen (meestal seksueel getint), seks en alcoholgebruik. Daarnaast vindt Pieter Aspe het belangrijk om zo vaak mogelijk te vermelden hoe geil Rein eruitziet en dat Van In potentieproblemen heeft. Als je die onderdelen wegdenkt, blijft er gammel verhaallijntje over. Het boek leest op zich makkelijk weg, maar na een tijdje beginnen de seks, drank en marteling je als lezer de keel uit te hangen.

‘Van In,’ riep ze vanuit de woonkamer. ‘Kom kijken.’ De ogen van de voormalige lijfwacht van Vannieuwenhuyze priemden door het scherm als kleurloze laserstralen. Een onbeschrijfelijk gevoel van moedeloosheid overviel haar als een onverwachte regenbui. ‘Wat is er aan de hand?’ Van In was bijna buiten adem van het korte sprintje van de keuken naar de woonkamer. Ze wees naar het scherm. ‘Ik denk dat iemand zijn duivels heeft ontbonden’, zei ze somber. ‘Trek het je niet aan, schat. Laten we…’ Zijn mobieltje ging over. Van In keek op zijn horloge, het was kwart over zeven. De man aan de andere kant van de lijn stelde Van In drie vragen, kreeg evenveel keren een positief antwoord. Ja, ik ga in op uw voorstel, ja, Rein gaat met me mee en ja, we zullen er morgen zijn.’

Als je dit boek echt graag wil lezen (wat ik niet aanraad), doe dat dan als het buiten stormt en jij binnen zit met een kop koffie, of zoals Van In, een goed glas bier.

30%

70%