Recensie: R.J. Ellory – De derde kogel

Recensie: R.J. Ellory – De derde kogel

We schrijven het jaar 1964. President John F. Kennedy is op 22 november 1963 niet vermoord, in tegenstelling tot wat we weten uit de geschiedenisboeken, maar staat aan de vooravond van een nieuwe verkiezingsronde. De vraag is of hij überhaupt herkozen wordt. Kennedy heeft immers een slechte reputatie vanwege buitenechtelijke affaires, zijn voortdurende kwalen en zijn falende buitenlandpolitiek. In Washington probeert de staff van Kennedy zijn reputatie met man en macht hoog te houden, vooral nu er een onderzoek loopt naar het vermoeden van onregelmatigheden bij zijn verkiezing in 1960. Diezelfde onregelmatigheden vormden voor journaliste Jean Boyd aanleiding om in het najaar van 1963 op onderzoek uit te gaan. Zij was daarvoor naar Dallas afgereisd. Jean wordt begin juli van het jaar 1964 levenloos aangetroffen in haar huis. Alles lijkt op zelfdoding. Jean’s moeder Alice besluit om contact op te nemen met Mitch Newman, de ex-vriend van Jean. Mitch raakt ontdaan van het overlijden van Jean en besluit om zelf een onderzoek te starten. Al kort na het overlijden van Jean gebeuren er opmerkelijke dingen. Hij reist naar Dallas af en, terwijl de verkiezingen in het zicht komen, stuit hij op meerdere schokkende feiten. Feiten die Jean betreffen, maar ook feiten die de Amerikaanse rechtsstaat kunnen aantasten…

ISBN: 9789026149856 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 352 – Thriller

*****

3 van de 5 sterren – Antoine

‘Een meer dan boeiende thriller over de feiten en gebeurtenissen rondom het presidentschap van John F. Kennedy en de aanslag op zijn leven, waarmee de auteur een originele en doordachte wending heeft gegeven aan de historische feiten.’

*****

Mitch Newman is nieuwsfotograaf en onderzoekt de feiten en motieven achter de ogenschijnlijke zelfdoding van zijn ex-vriendin Jean Boyd. In de maanden voorafgaand aan haar overlijden startte zij een eigen onderzoek op naar vermeende onregelmatigheden bij de verkiezing van Kennedy in 1960. Mitch heeft de relatie met Jean meer dan tien jaar geleden verbroken, maar heeft daarvan altijd gruwelijk veel spijt gehad, getuige de twaalf liefdesbrieven die Mitch aan Jean schreef. Als gevolg daarvan komt hij in het verhaal bijzonder kwetsbaar over, zijn zwaktes worden overduidelijk blootgelegd. Aan het einde van het boek begrijp je dat Mitch in feite verandert in een antiheld, terwijl Jean juist een ware heldin was.

*****

Hoewel het om een thriller gaat, is het verhaal niet bijzonder spannend. Ik raakte echter wel enorm geboeid. Het boek wekte bij mij verder een meer dan gemiddelde interesse op naar de gebeurtenissen rond president John F. Kennedy, de aanslag op Kennedy zelf en de historische context.

*****

De schrijfstijl is prettig, het verhaal is helder en er worden elegante zinnen gebruikt. De thriller ademt degelijkheid uit. Geen populair taalgebruik en als lezer zit je vrij snel in het verhaal. Daarna volgen de gebeurtenissen zich in realistisch tempo op.

‘De beveiliger drukte op het liftknopje, wachtte met haar samen en duwde haar, toen de lift kwam, naar binnen. Hij strekte zijn arm uit en drukte op het knopje voor de vierde verdieping. Nadat de deuren zich gesloten hadden, ging hij terug naar de auto.
Op de vierde verdieping werd ze ontvangen door een man die ze niet eerder had gezien. Hij was te oud om beveiliger te zijn, zwaargebouwd. Hij had een bril met een stalen montuur en droeg een stethoscoop om zijn hals.
Hij glimlachte. Hartelijk en tegelijk gezaghebbend. ‘Juffrouw Wagner. Ik ben dokter Portman. Ik weet dat het allemaal een beetje spannend lijkt, maar er zijn een paar griepgevallen geweest onder mensen van de staf en we moeten zeker weten dat u helemaal fit bent voordat… nou ja, voordat u…’’

Neem dit boek mee als je gaat backpacken in Amerika. Lees een paar hoofdstukken, nadat je in een typisch Amerikaanse diner een muntje in de jukebox hebt gegooid en – al slurpend aan je milkshake – wacht op de door jou bestelde hamburger ‘n’ french fries. Ga je niet op pad, lees het boek dan lekker thuis met een flesje Budweiser in de hand, terwijl je het nieuws over de aankomende presidentsverkiezingen op tv volgt.

50%

50%

352 pagina’s