Recensie: Stine Jensen – Alles wat was

Recensie: Stine Jensen – Alles wat was

Afscheid nemen van een persoon, een dier, een plek, een situatie… Alle kinderen krijgen ermee te maken. Maar hoe ga je ermee om? Wat doe je als je iets of iemand mist? Of als iemand die jij kent doodgaat? De dood is misschien wel de allergrootste vorm van afscheid. Hoe werkt het als iemand er niet meer is? Is doodgaan eng? En wat zegt doodgaan over het leven?

ISBN: 9789020622430 – Kluitman – Aantal pagina’s: 128 – Informatief kinderboek

*****

5 van de 5 sterren — Ies

‘Een mooi boek om kinderen kennis te laten maken met de verschillende vormen afscheid.’

Verhaallijn

*****

In Alles wat was komt afscheid nemen en alles wat daarbij komt kijken aan bod. Zo gaat het niet alleen over de dood, maar ook over scheidingen en verhuizingen. Wat is rouw en hoe troost je iemand die verdrietig is? Er wordt uitleg gegeven over verschillende situaties, er komen kinderen aan het woord die hierop reageren en er staan tips in om zelf te omgaan met dit soort situaties. Kortom, een afwisselend boek met genoeg mogelijk om met kinderen in gesprek te gaan.

Illustraties

*****

Het boek is, ondanks het zware onderwerp, heel kleurrijk. Elke bladzijde heeft een andere kleur en op vrijwel elke bladzijde staan illustraties. De meeste hiervan laten duidelijk zien welk onderwerp op die bladzijde aan bod komt, maar hebben voor mij persoonlijk weinig toegevoegde waarde.

ssst-de-tijger-slaapt-illustratie

Stukje uit het boek

‘Verdriet is als de golfbeweging van de zee. Soms overspoelt die je en dan weer trekt die zich terug. Soms zijn de golven hoger dan anders en stormt het zelfs. Dan is het fijn als er iemand in de buurt is die ervoor zorgt dat je niet helemaal kopje-onder gaat. Het verdriet om iemand van wie je heel veel houdt, zoals een vader of moeder of broer of zus, kan wel een heel leven lang duren. Soms gaat het verdriet in de loop van de tijd wel anders aanvoelen.’

Dit boek is een mooi startpunt voor een klassengesprek of om voor te lezen als je kind in een soortgelijke situatie zit. Het taalgebruik in het boek is vrij volwassen dus ik zou dit boek zeker pas aanraden vanaf een jaar of 8 (groep 5). Het onderwerp is vrij heftig, dus let wel op als je kind dit boek zelf wil lezen, om eventuele vragen te beantwoorden of troost te bieden.

meisje-of-jongen-1

50%

50%