Recensie: Sun-mi Hwang – Het huis met de kersenbloesem

Je koopt een huis met een stuk grond, omheind met een hek, omdat je daar vroeger gewoond hebt. Je wilt terug naar je ‘roots’ en terugkeren naar het ‘oude vertrouwde’. Bij aankomst op jouw erf merk je echter dat kinderen op het terrein spelen, dat een oud omaatje een moestuin heeft aangelegd en dat kippen hun eieren leggen en kikkers en salamanders zich thuis voelen in de vijver. Eigenlijk zijn het stuk voor stuk indringers; indringers die overigens wel stuk-voor-stuk vreugdevol en in hun element zijn.

Dit is het verhaal van de succesvolle architect Daesu Kang. Kang komt in aanraking met zijn pijnlijke verleden, maar vindt de sleutel voor een aangenaam leven voor iedereen.

ISBN: 9789026350894  – Uitgeverij Ambo Anthos – Aantal pagina’s: 196 – roman

*****

5 van de 5 sterren – Antoine

‘Vertederende roman over vergankelijkheid (van liefde) en vergevingsgezindheid in een moderne Oosterse setting.’

*****

Na het sterven van zijn vader werd jonge Daesu Kang in een pleeggezin opgenomen, waar hij geen makkelijk leven heeft gehad. Kang is architect geworden en heeft een succesvol bouwbedrijf opgezet. Kang verkeert nu, jaren later, in slechte gezondheid en neemt intrek in een huis met een gigantisch erf op de Kersenheuvel, dat hij dertig jaar geleden kocht. Zijn vader is hier verongelukt; hij is nog steeds emotioneel met hem verbonden. Kang is een prikkelbaar en korzelig persoon naar zijn medebewoners. Hij vit vaak op Mister Park, die door Kang is aangesteld als beheerder om zorg te dragen voor goed behoud van de grond. Diep van binnen heeft Kang echter het hart op de juiste plaats zitten. Kang wordt geconfronteerd met dilemma’s op rationeel en emotioneel vlak, waar hij zich een weg door moet banen.

*****

Het huis met de kersenbloesem leest als een moderne fabel, waarin een vredig klimaat, harmonie en het kunnen hebben van mededogen centraal staan. In feite gaat het om psychologische fictie, waarbij het verhaal zich afspeelt in het decor van een klein heuvelachtig gebied ergens in Korea, de Kersenheuvel. Hwang geeft dit decor idyllisch weer.

*****

Maximale score. Kenmerkend is dat de schrijfstijl van Hwang zeer ingetogen is. Hwang hanteert nuances op een natuurlijke manier en zij kent bewust belang toe aan details in het verhaal. Naarmate het verhaal vordert ontstaat steeds meer vertedering en, wellicht daardoor, wordt de roman uiterst pakkend. En wel ongemerkt, doordat Hwang de onderliggende boodschap en thematiek heel gedoseerd in het verhaal introduceert.

‘Na lang wikken en wegen, besloot Kang dat hij er iets van moest zeggen. Hij wilde niet onbeleefd zijn, maar dit kon echt niet langer zo doorgaan. De vrouw pakte haar gevulde mandje van de grond en kwam dichterbij. Kang slikte.‘Ik woon hier.’ ‘Kan ik u blij maken met wat sla?’ zei de vrouw bijna tegelijkertijd. Kang slikte nogmaals en nam schoorvoetend de sla aan. Ze had het hem zo plots in zijn maag gesplitst dat hij geen tijd had gehad om nee of wacht even te zeggen.’

Het huis met de kersenbloesem komt het beste tot zijn recht als je voor de onderliggende thema’s van vergankelijkheid (van liefde) en vergeving open staat. Lees het boek zittend op een bankje in het stadspark, terwijl je een Italiaans ijsje eet en af en toe je oog laat vallen op elk levend wezen dat ‘recht voor je neus’ plezier maakt.

49%

51%

196 pagina’s