Recensie: Vanessa Oostijen – Tussenruimte

Christina en Tom zijn pas getrouwd wanneer voor beiden een unieke kans op hun pad komt: voor trompettist Tom in Tokio, voor papierkunstenaar Christina een belangrijke opdracht voor het Franse modehuis Hermès. Eenmaal aan de andere kant van de wereld, blijkt de beroemde componist, die Tom heeft uitgenodigd, spoorloos. Alleen in een verlaten woning moet Tom zijn innerlijke demonen in de ogen kijken. In de stilte die ontstaat lijkt er ruimte voor iets nieuws. Intussen kan Christina zich helemaal op haar werk storten, verdwijnt Tom stilaan uit haar vizier en wordt het steeds onduidelijker wat echt is en wat niet. Wanneer Christina’s overbuurman, de schrijver Martin, steeds nadrukkelijker in haar leven figureert en het hoofdpersonage uit zijn nieuwe roman verdacht veel op Christina lijkt, is het onduidelijk wie de touwtjes in handen heeft. Een onvoorspelbaar, bij vlagen hard, magisch realistisch verhaal, over kiezen voor jezelf en de kracht van de verbeelding.

ISBN: 9789492928856 – Uitgeverij Pluim – Aantal pagina’s: 176 – roman

*****

4 van de 5 sterren – Kaylee

‘Prachtig verhaal over dromen, realiteit en jezelf ontdekken.’

*****

Tom is trompettist en wordt door een oude vriend Jaron – Léon Jaron Prins – die componist is, uitgenodigd in Tokio. Hij besluit deze uitdaging aan te gaan en vertrekt. Eenmaal daar aangekomen blijkt Jaron nergens te bekennen. Tom verblijft in het huis van Jaron en wacht daar op hem. Wanneer hij in zijn eentje lange tijd moet wachten en hierdoor lang alleen is, komt hij tot allerlei inzichten.
Christina is papierkunstenaar en wordt gevraagd om creaties te maken voor Hermès. Ze staat voor een lastige keuze, want ze had eigenlijk het plan om met Tom mee te gaan naar Tokio. Uiteindelijk kiest ze voor zichzelf en blijft ze thuis om haar papier tot leven te wekken en de mooiste creaties te maken. Ze komt in contact met haar buurman Martin en dit zorgt voor spanning.

*****

Tussenruimte is in staat om de omgeving om je heen te laten vergeten. Al snel was ik volledig in de ban van het verhaal en kon ik het boek maar moeilijk wegleggen. De sfeer is ongrijpbaar en boeit je!

*****

Vanessa Oostijen laat je door haar verhaal nadenken. Ze beschrijft gedachten zo ontzettend mooi, daar ga je automatisch dieper over nadenken. Dromen, liefde, onzekerheid, percepties en realiteit, het komt allemaal voorbij.

‘Eén tel, onopgemerkt, ergens viel het stil en ik was niet meer bij hem. Was dat ooit anders? Ik zocht het verbond met Tom. Ik gaf mezelf uit handen. Hij is weg. De gedachte dat zijn vertrek me wegvoert van wat vertrouwd is, klopt niet. De liefde, het doet me zwak voelen en ontheemd.’

Neem rustig de tijd voor dit boek, want het geeft je stof tot nadenken. Ga in een park op een bankje zitten, lees een stukje en staar dan van je af om de woorden tot je door te laten dringen.

50%

50%