Stoffige leeslijsten

Stoffige leeslijsten


Waarom leeslijsten op de middelbare school aangepast moeten worden

Eigenlijk is het pas sinds een jaar of drie dat ik weer veel lees. Op de basisschool verslond ik de boeken van Jacques Vriens, daarna kwam Francine Oomen die mij tips gaf om die alles kwellende wereld te overleven, en in drie havo viel ik als een blok voor de charmes van Edward Cullen, de vampier. Toen ging ik naar de 4e en liet ik de literatuur links liggen. Waarom? De leeslijst kwam om de hoek kijken.

Verplicht boeken lezen
Het jaar begon met middeleeuwse werken als de Marialegende Beatrijs en het ridderverhaal Karel ende Edelgast. Ik gaf de hoop voor Nederlands al op bij het lezen van de eerste regels van Beatrijs:
Van dichten comt mi cleine bate.
Die liede raden mi dat ict late
Geen een havist begrijpt zulke moeilijke zinnen en de flora en fauna buiten zijn direct interessanter dan de docent. Afijn, op mijn school behandelden we deze historische werken klassikaal, maar niet veel later kwam de lijst waaruit je een paar boeken moest kiezen: daar begon pas echt de ellende.

Avonden met ellenlange diners
De moed zonk mij in mijn afgetrapte Converse toen ik de literatuurlijst zag. Zware, dikke pillen stonden erop. De Avonden van Gerard Reve, De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch, Het Diner van Herman Koch en Turks Fruit van Jan Wolkers.
Internet was indertijd mijn ultieme uitkomst: rechtstreeks samenvattingen lezen en indien mogelijk keek ik de film. Alles om die moeilijke, zware en niet te begrijpen literatuur te laten verstoffen op de boekenplank.

Ik ben niet alleen in bovenstaand verhaal. Midas Dekkers en Boudewijn Büch pleitten in een eeuwenoude uitzending van Barend & Witteman al voor een afschaffing van de leeslijst. Volgens de twee schrijvers moet je geen verplichte lijst geven, maar de pubers laten lezen wat zij graag willen. Zij moeten er namelijk plezier in hebben (niet de docent).
En hier, lieve mede-boekfanatiekelingen, ben ik het roerend mee eens.

Het komt wel goed
Het ironische aan dit hele verhaal is dat ik de laatste paar maanden (bijna) die hele boekenlijst heb verslonden. Waarom? Omdat de boeken mij tegenwoordig aanspreken, niet omdat ze mij worden opgedragen door een stoffige docent die zich weigert te verdiepen in nieuwe literatuur.

Beste Nederlands docenten, laat kinderen lezen! Laat ze de boeken lezen die zij leuk vinden. Ik ben haast van mening – en dit is allemaal gebaseerd op mijn onderbuik gevoel – dat die leeslijst zo enorm stoffig is, omdat de docenten van tegenwoordig ook nauwelijks tot nooit een boek openslaan. Naar mijn idee hebben ze simpelweg geen idee van de nieuwste titels.
Dus, so be it dat die havo 4 leerlingen Huidpijn van Saskia Noort leest, of die examenkandidaat een goed vertaald boek van een of andere buitenlandse schrijver uit de kast pakt, zoals Haruki Murakami. Het boek hoeft niet vol te staan met intertekstuele verbanden, maar het moet entertainen. Met enorm zware literatuur jaag je die leerlingen alleen maar weg. Als ze eraan toe zijn, pakken ze heus wel die ene Koch uit de kast van papa of mama of lezen ze stiekem, met rode oortjes, Turks Fruit. En dan, beste docenten Nederlands, wordt lezen weer een plezier.


+ Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.