Recensie: Kathleen McGowan – Het Magdalena mysterie

Dit boek gaat over Maria Magdalena en haar liefde voor en met Jezus Christus. Verpakt in een prachtige, meeslepende thriller, ontrafelt zich langzaam de waarheid die lange tijd verborgen is gebleven. Geschreven vanuit het perspectief van Maria zelf, en vanuit het perspectief van Maureen Paschal in het jaar 2005. Via een spannende zoektocht ontdekt Maureen dat het Evangelie van zowel Maria als Jezus, wel degelijk op schrift is gezet, en dat die perkamentrollen in Frankrijk terecht zijn gekomen. Historische feiten worden in dit boek elegant gemixt met een meeslepend gevecht voor waarheid, liefde en overleving. Het stelt niet het geloof, maar wel wat de mens ermee doet ter discussie. Dit boek zorgt dat je zelf op kruistocht naar Frankrijk wilt, en geeft je geloof in liefde en de kracht van het goede weer een mooie nieuwe bron.

ISBN: 9789022994887 – A.W. Bruna Uitgevers – Aantal pagina’s: 429 – Thriller

*****

5 van de 5 sterren – Marjolein

‘Een thriller die je pas weglegt na het laatste woord – en die je kijk op liefde en geloof voorgoed verandert.’

*****

In dit boek lopen twee verhalen door elkaar. Het verhaal van Maria Magdalena bevat alle hoofdrolspelers die je ook in de bijbel vindt, maar dan geromantiseerd. Maria is hier geen prostituee, maar de vrouw van Jezus. Ze vlucht na zijn dood naar Frankrijk, met hun nog ongeboren kind en het door haar en Jezus geschreven Boek der Liefde. Het tweede verhaal is dat van de Amerikaanse journaliste Maureen Pichal, die na een veelbewogen bezoek in Jeruzalem terechtkomt in een zoektocht naar dat boek. Dat ze dit boek zoekt heeft ze niet meteen door, dat ontdekt ze gaandeweg. Er passeren vele personages, waarvan het meest opvallende de illustere Berenger Sinclair. Is hij haar helper, geliefde of vijand?
— Marjolein

*****

Het verhaal van Maria Magdalena is vol passie en vuur geschreven, en vooral de sterfdag van Jezus en het gedrag van alle mensen om hen heen in die passage is zeer aangrijpend. Het verhaal van Maureen bevat dezelfde passie, maar is veel meer afwisselend: veel spanning vanwege de jacht naar het boek en tegenwerking die ze daarbij het hoofd moet bieden. Het verhaal is enorm meeslepend, je wilt steeds weten… wat gebeurt er op de volgende bladzijde?
— Marjolein

*****

Het boek vertelt twee verhalen die uiteindelijk niet in tijd, maar wel in boodschap bij elkaar komen. Beide verhalen hebben een fijne snelheid, en de gebeurtenissen wisselen elkaar vlot af. Toch word je door de prikkelende, uitdagende stijl het hele boek door steeds weer aan het nadenken gezet: wat als dit waar is? Welke implicaties heeft dat? Dat is ronduit briljant: een snelle, prikkelende schrijfstijl zonder de vertaalbaarheid met het alledaagse leven te verliezen.
— Marjolein

‘De ring. Ze deed haar sieraden altijd af voordat ze naar bed ging, maar die avond was ze te moe geweest voor haar gebruikelijke ritueel en was met de ring om in slaap gevallen. Ze keek naar het ronde sterrenpatroon. Zo boven, zo beneden. Op de achterkant van het monument had ze datzelfde patroon gezien. Maureen haastte zich naar de andere kant van de tombe en duwde de struiken opzij, op zoek naar het patroon waarvan ze wist dat het er was. Ze streek er met haar hand langs, zodat haar bloed de binnenkant van de cirkel rood kleurde. Plotseling hield ze haar adem in, en ze bleef roerloos staan, in afwachting van wat er komen ging.’

Op een comfortabele bank met een goed glas wijn of een flinke pot thee en wat lekkere hartige hapjes – genoeg op voorraad om het boek niet te vaak weg te hoeven leggen.

60%

40%