Recensie: Mo Hayder – Huid

Recensie: Mo Hayder – Huid

Als op een warme ochtend in mei het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden bij een treinspoor net buiten Bristol, wijst alles op zelfmoord. Rechercheur Jack Caffery is daar toch niet zo zeker van. Hij is een dader op het spoor, iemand die zich voortdurend verbergt en ongezien huizen insluipt. Voor het eerst in lange tijd is hij bang. Hij krijgt hulp van politieduiker Flea Marley. Nadat ze de trauma’s uit haar verleden enigszins heeft verwerkt, begint ze zich al snel af te vragen of hun relatie het professionele niet overstijgt. Dan ontdekt ze iets in haar persoonlijke leven dat alles verandert. En deze keer kan niemand haar helpen, zelfs Caffery niet…

ISBN: 9789041713995 – Uitgeverij Rainbow – Aantal pagina’s: 352 – Thriller

*****

2 van de 5 sterren – Ies

Huid heeft veel potentie, maar stelt teleur in de uitvoering.’

*****

Jack Caffery is de rechercheur die zich bezighoudt met de moord op een jonge vrouw. In eerste instantie wordt gedacht dat de vrouw zelfmoord heeft gepleegd, maar Jack is hier vanaf het begin niet zeker van en start zijn eigen onderzoek. Tegelijkertijd is hij nog steeds bezig met een andere zaak die hij heeft moeten afstaan na een incident. Politieduiker Flea Marley houdt zich bezig met het opduiken en opruimen van lichamen die al in staat van ontbinding verkeren. Zo komen zij en Caffery elkaar regelmatig tegen. Flea heeft echter ook een gigantisch probleem in haar privéleven en probeert dit zo goed en zo kwaad als het gaat op te lossen, zonder zelf in de problemen te komen. Marley is van in het begin een onsympathiek personage. Ze is eigenwijs, betweterig en doet dingen die roekeloos en ronduit dom zijn. Hierdoor is het lastig om medelijden met haar te hebben als ze problemen krijgt in haar privéleven. Caffery is daarentegen een sympathieke rechercheur die duidelijk goed is in zijn werk, maar zijn personage wordt niet diep genoeg uitgewerkt om écht interessant te zijn.

*****

Er gebeurt veel in het boek dat spanning opbouwt. Een zelfmoord die wellicht toch een moord is, een verdwenen hond die gevild terug wordt gevonden, een monsterachtig wezen dat ’s nachts door de straten sluipt. Door de vele verschillende onderdelen wordt het verhaal echter vrij ingewikkeld en rommelig. Hierdoor is het lastig om de spanning vast te houden en kom als je lezer niet lekker in het verhaal.

*****

Ondanks de spanning van de verhaallijn kan Huid mijn aandacht niet vasthouden. Dit ligt deels aan het ingewikkelde verhaal, maar heeft ook te maken met de schrijfstijl. Met momenten is het verhaal erg langdradig geschreven en worden onbelangrijke zaken tot in detail beschreven. Op andere momenten wordt er te snel door belangrijke delen gevlogen en heb je het idee dat je dingen mist. Verder is Huid onderdeel van de Jack Caffery-serie en heb je constant het gevoel dat je informatie uit eerdere boeken mist, ook al wordt aangegeven dat je de boeken ook los van elkaar kunt lezen.

‘Ze bukte en scheen met de zaklamp om zich heen. Het fluitenkruid tegen de muur was afgebroken en de toppen hingen slap naar beneden. Er zat iets donkers op. In dit licht was het niet gemakkelijk precies te zien wat ze in haar hand had, maar toen ze de zaklamp neerlegde, haar handschoen met haar tanden van haar hand trok en een vingernagel over de stengel haalde, vielen schilfers van het donkere spul in haar opgegeven hand. Bloed. Ze kende de eigenschappen en het gedrag ervan maar al te goed. Het was opgedroogd bloed. Dus hier, op dit onopvallende stuk weg, was er een eind gekomen aan Misty’s leven.’

Huid is het perfecte boek om te lezen op een druilerige zondagmiddag. Neem een kop koffie, een deken en luister naar de wind die om het huis raast terwijl je je laat meevoeren door de gruweldaden op het Engelse platteland.

50%

50%

352 pagina’s