Recensie: Nicky Pellegrino – Een jaar in Hotel Gondola

Kat is nooit een huismus geweest. Ze reist als schrijver de wereld rond, op zoek naar nieuwe plekken, nieuwe avonturen en nieuwe recepten. Maar nu begint ze aan een heel ander avontuur: een relatie, en daarvoor een jaar op één plek blijven.

Voor Massimo wil ze het proberen. Ze zal een jaar in zijn Venetië wonen, hem helpen bij het runnen van zijn hotel, en ondertussen een nieuw boek schrijven over het eten dat ze eet, de recepten die ze verzamelt, en de mensen die ze ontmoet. Maar zoals Kat inmiddels zou moeten weten: het punt van avonturen is dat ze nooit lopen als verwacht…

ISBN: 9789026173172 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 320 – Roman

*****

‘Een zomers verhaal dat je doet verlangen naar Venetië.’

*****

Kat Black is een succesvolle schrijver en tv-maker die, nu ze vijftig is, langzaamaan afgeschreven wordt door haar management. In een poging opnieuw succes te krijgen, vestigt ze zich een jaar in Venetië en schrijft hier een boek over. Ze heeft een relatie met Massimo, de eigenaar van Hotel Gondola, maar hij is vooral heel veel met het hotel bezig en heel weinig met haar. Tijdens haar verblijf in Venetië ontmoet ze de flamboyante oude dame Coco, de charmante restauranteigenaar Dante en de vaste hotelgast Ruth. Deze personages geven het verhaal kleur.

*****

Zelfs als je nooit in Venetië bent geweest, waan je je dankzij Een jaar in Hotel Gondola helemaal in de Italiaanse stad. Omdat Kat een jaar in Venetië verblijft, maak je alle seizoenen mee; van de drukkend hete augustusmaand waarin de stad overspoeld wordt door toeristen tot de frisse wintermaanden, waarin Venetië veelal gehuld is in mistflarden en de lokale bewoners hun stad voor zichzelf hebben. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn; want Venetië lijkt te bezwijken onder de hoeveelheid toeristen en de lokale bewoners moeten noodgedwongen verhuizen naar andere eilanden of het vasteland.

*****

In Een jaar in Hotel Gondola lees je eigenlijk twee verschillende boeken. We lezen hoe het Kat vergaat in Venetië en tegelijkertijd lees je hoofdstukken uit het boek dat zij aan het schrijven is. Hierdoor lees je soms dezelfde gebeurtenis vanuit het vertellersperspectief én vanuit Kats perspectief. Deze afwisseling maakt het verhaal dynamisch. Verder is Kat een liefhebber van lekker eten en koken en schrijft ze in sommige hoofdstukken ook recepten uit van gerechten die ze gemaakt heeft. Dit is een leuk extraatje en de recepten zijn toegankelijk en klinken allemaal even lekker.

‘De Rialtomarkt ligt aan het Canal Grande en is een bijzonder levendige plek om inkopen te doen. De kramen liggen boordevol superverse producten, sommige gekweekt op de zoute en zanderige aarde van de eilanden in de lagune, waardoor ze volgens Venetianen een intensere smaak hebben. Coco sleepte me die ochtend enthousiast mee van de ene naar de andere kraam en stelde me voor aan de belangrijkste mensen.
‘Dit is Giancarlo, hij heeft ’s zomers altijd de beste radicchio. En dit is Michele, in de zomer moet je bij hem tomaten kopen.’ Coco gaf me vooral op de overdekte vismarkt strenge instructies. ‘Koop alleen krab die zoet ruikt en vis met heldere ogen. Inktvis moet doorzichtig vlees hebben, garnalen moeten vochtig lijken, de schelpen mogen nooit gebarsten zijn en sint-jakobsschelpen moeten parelwit zijn.’ Zoals altijd kocht ik te veel van alles. Coco gaf me een standje, maar ik bleef nieuwe dingen in mijn mand stoppen. Het gerecht dat ik voor onze lunch wilde maken was gebaseerd op de klassieke sarde in saor. Dat kun je overal in Venetië krijgen, van de eenvoudigste bacaro tot en met het chicste restaurant.’

De perfecte locatie om dit boek te lezen is natuurlijk in Venetië, zodat je alle plekken die beschreven worden meteen met eigen ogen kunt gaan bekijken. Mocht dat niet mogelijk zijn, zoek dan een rustig plekje, langs het water in de schaduw van een boom. Een lekkere cocktail of een glaasje witte wijn maken dit verhaal helemaal af.

50%

50%