Recensie: John Sweeney – Moord in de goelag

De moord op Aleksej Navalny in februari 2024, twee jaar na de gruwelijke inval van Rusland in Oekraïne, vormde een nieuw dieptepunt in de toch al weerzinwekkende gedragingen van het Kremlin. Navalny flirtte in zijn jonge jaren met nationalistisch rechts, maar ontpopte zich in de loop der tijd tot de belangrijkste Russische oppositieleider, die door het regime op alle mogelijke manieren werd tegengewerkt. Hij maakte een fatale inschattingsfout toen hij, na te zijn vergiftigd met novitsjok, in 2020 toch terugkeerde naar Rusland, in de veronderstelling dat Poetin hem niet zou doden. Maar toen Poetins macht groter werd, door de oorlog in Oekraïne en de dood van Wagner-leider Prigozjin, moest Navalny eraan geloven.
De Britse journalist John Sweeney ontmoette Navalny een paar keer en levert met Moord in de goelag de eerste volwaardige biografie van deze controversiële maar charismatische man.

ISBN: 9789044657463 – Uitgeverij Prometheus – Aantal pagina’s: 344 – Non-fictie

*****

3 van de 5 sterren – Eline

‘Een zwaar, maar leerzaam boek.’

*****

Moord in de goelag vertelt het levensverhaal van Aleksej Navalny. Je leert hoe hij is opgegroeid en hoe zijn familie heeft bijgedragen aan zijn ontwikkeling. Ik vond de hoofdstukken over de beginjaren van Navalny’s jeugd soms wat onnodig. Ik ben van mening dat deze hoofdstukken niet per se iets toevoegen om hem beter te leren kennen. Ook de verschillende namen waarover je op dat moment leest, waren wat mij betreft niet nodig. Het duizelde mij soms tijdens deze eerste hoofdstukken. Later, wanneer je leest over zijn volwassen leven, blijft dit wat mij betreft een punt van discussie. Het is soms té gedetailleerd waardoor je te veel informatie tot je neemt.

*****

Sommige hoofdstukken in Moord in de goelag zijn spannend, sommige zullen je wenkbrauwen doen rijzen maar met meer regelmaat moest ik me door dit boek heen worstelen. Het kon mij niet blijvend grijpen en was voor mij zware kost.

*****

Moord in de goelag is wat mij betreft te zwaar en met te veel detail geschreven. Het is sterk dat je op deze manier veel leert over Aleskej Navalny, maar ik kon me regelmatig maar moeilijk bij het verhaal houden.
Wel laat John Sweeney met Moord in de goelag het belang van verzet tegen Poetin zien. Daarnaast is het ook sterk dat je leest dat dit geen zaak van de laatste jaren is, maar dat de macht van Rusland al langere tijd speelt en waartegen het Westen harder zou moeten optreden.

Terminator 2: Judgment Day was de favoriete film van Aleksej Navalny. Hij was zo’n grote fan dat op zijn begrafenis de sentimentele melodie werd gespeeld waarbij Arnold Schwarzeneggers Terminator T-800 in een staalfabriek teruggaat naar zijn slechte metalen schepper en ondertussen voor de laatste keer zijn duim opsteekt naar John Conner, als symbool van hoop voor de mensheid. Navalny’s laatste grap was natuurlijk gericht op Vladimir Poetins angst dat hij, in Arnies populaire uitspraak, zal zeggen: ‘I’ll be back.’
De vraag die de moordenaar in het Kremlin achtervolgt, en ook de toekomst van het grootste land ter wereld achtervolgt, is of het omleggen van Navalny’s moed, charisma en eerlijkheid Rusland in het verkeerde keelgat zal schieten en Poetin ten val zal brengen, dat op een bepaalde manier Navalny met zijn gezicht half van metaal, half menselijk, knipperend met één rood cyborgoog op een dag over het Rode Plein zal stampen naar de hoge rode muren van de citadel van de bloedtsaar. Als een ‘Fuck you!’ vanuit het graf was dat best cool geweest.
En: in stijl.’

Wanneer je meer wilt weten over Aleksej Navalny is dit boek voor jou. Je leest dit dan het best met een grote mok koffie, zodat je je aandacht er goed bij kunt houden. Een kort hoofdstuk lezen voordat je gaat slapen zal lastig gaan want ze zijn steeds vrij lang. Zorg dus dat je voldoende tijd hebt voordat je dit boek openslaat.

50%

50%

344 pagina’s