Recensie: Carmen Reid – Codenaam Coco

Recensie: Carmen Reid – Codenaam Coco

Hoe ver zou jij gaan voor vrijheid? Zou je liegen tegen je familie? De vriendschap met je beste vriendin verbreken? De jongen van wie je houdt volgen, ook als dat extreem gevaarlijk is? Zou je je leven riskeren?

Brussel, 1940. Nicole is vijftien als de nazi’s het land binnenvallen. Vastbesloten om terug te vechten, sluit ze zich aan bij het Belgische Verzet. Onder haar schuilnaam Coco begint voor Nicole een nieuw, gevaarlijk leven als spion. Ze leert dat je op je vijftiende niet te jong bent om een pistool bij je te dragen, een bom te plaatsen en het risico te lopen op gevangenschap, marteling en een gebroken hart. De vraag is niet of ze gepakt wordt, maar wanneer.

ISBN: 9789020679236 – Blossom Books – Aantal pagina’s: 336 – Young adult/historisch

*****

‘Een van de meest indrukwekkende boeken over de Tweede Wereldoorlog die ik gelezen heb.’

*****

Nicole de Wilde is vijftien als de Tweede Wereldoorlog begint. Als haar vader wordt opgepakt, de broer van haar beste vriend naar een werkkamp wordt gestuurd en er steeds minder eten en kolen zijn, besluit Nicole dat ze wil vechten tegen de nazi’s. Samen met Anton, haar beste vriend, sluit ze zich aan bij het verzet, onder de schuilnaam Coco. Deelnemen aan het verzet is niet zonder risico en daar komt Nicole snel genoeg achter wanneer steeds meer van haar mede-verzetslieden opgepakt en vermoord worden.

*****

Er zijn heel veel boeken geschreven die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog en Codenaam Coco is een van beste boeken over die periode die ik gelezen heb. De angst die Nicole voelt als ze taken voor het verzet uitvoert, de pijn die ze ervaart als ze ondervraagd wordt door de Gestapo; als lezer is het alsof je naast Nicole staat en alles met haar meevoelt. Dit is zeker geen lichte kost om ter ontspanning te lezen, maar grijpt je naar de keel en zal je misschien zelfs een traantje laten wegpinken.

*****

De schrijfstijl, in combinatie met het spannende verhaal, maakt dat je dit boek niet kunt wegleggen. Het is een heftig boek en de leeftijdsindicatie van 15 jaar die Codenaam Coco heeft, is niet zomaar gegeven. Bereid je voor op martelingen, ontberingen en gedetailleerde beschrijvingen van dit alles. Toch is het ook een verhaal van liefde, van moed en van hoop.

‘‘U hebt gelijk,’ begin ik. ‘Ik ben… ik ben…’ De officier leunt naar voren. Ik bibber van opluchting… Ik wil zo graag praten. Kletsen. Hem alles vertellen. Omdat ik zo slim ben: ik heb de marteling doorstaan, ik kan alles aan. ‘Jij bent…?’ Hij komt nog dichterbij, met zijn innemende blik moedigt hij me aan om door te gaan, hem in vertrouwen te nemen. En op dat moment besef ik dat ze me erin proberen te luizen. Ik dacht dat mensen hun geheimen opbiechtten als ze onder druk stonden, om de pijn te laten stoppen. Misschien geldt dat voor sommige. Maar ik realiseer me nu dat ik op het punt sta alles te bekennen omdat ik de marteling heb overleefd en ik blij ben. Ik wil alleen maar praten, opbiechten, bekennen. Ik heb mezelf vier dagen lang gedwongen om niets te zeggen en nu wil ik niets liever dan praten. ‘Ik ben… Ich bin ein Einzelkind, und ich muss nach Hause.’’

Met een fris glas drinken om de brok in je keel weg te spoelen en misschien een doos tissues bij de hand, kun je Codenaam Coco openslaan. Zorg dat je niet gestoord wordt, want als je eenmaal begint, wil je dit boek niet meer wegleggen.

50%

50%

336 pagina’s