Recensie: Griet op de Beeck – Kom hier dat ik u kus

Kom hier dat ik u kus is een roman over Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.

ISBN: 9789 044 623 109 – Uitgeverij Prometheus – Aantal pagina’s: 382 – Roman

*****

5 van de 5 sterren — Jacky

‘Een biografie van een personage zo perfect geschreven, dat je het weg leest alsof het een kort verhaal is.’

*****

Mona kan zich niet identificeren met wie dan ook in haar familie. Haar moeder heeft nogal tirannieke trekjes en sterft als ze heel jong is. Haar vader hertrouwt, maar ook in hem ziet ze in eerste instantie niet echt haarzelf terug. Met haar broertje Alexander gebeurt het tegenovergestelde, wat het voor Mona des te moeilijker maakt hiermee om te kunnen gaan. Ze zweeft tussen allerlei werelden, zonder echt een plek te vinden waar ze kan aarden.
— Jacky

*****

Je voelt je soms als lezer wat unheimisch, omdat je weet dat Op de Beeck het leven op een pijnlijk treffende manier weet te vangen in 382 pagina’s.
— Jacky

*****

Vanaf het begin ben je verwonderd over de prachtige manier waarop de auteur, op verschillende leeftijden, in de huid van het hoofdpersonage weet te stappen,. De dialogen zijn ook onnavolgbaar en maken het boek tot een nieuwe klassieker.
— Jacky

“Papa behangt Alexanders kamer. Niet voor Alexander, maar voor een baby die gaat komen. Want dit huis werd gebouwd toen papa en mijn mama twee kinderen hadden, en er zijn dus maar drie slaapkamers. Omdat de baby veel moet slapen en makkelijker wakker zal worden en ons dan ook weer kan wekken, krijgt hij of zij een aparte plek. Dat kan niet anders, zegt Marie. Ik vind het niet leuk dat ik mijn kamer moet delen met mijn broer. Marie merkte op dat de mijne wel heel groot is, wat klopt, en ze zouden in het midden een soort kast of zo zetten, waardoor het toch een beetje voelt als twee plekken. Ik snap nog niet zo goed hoe ze dat dan gaan doen.”

19-park

Pak hem erbij als je in het park op een dekentje ligt, met een mand vol lekkers en een zelfgemaakte groene ijsthee.

50%