Recensie: Hanna Holwerda – Wonderlijke wereld

Vanuit het heelal lijkt de aarde een bal met groene en blauwe vlekken. Dichterbij zie je de verschillen nog beter. Overal wonen andere dieren en ziet het land er anders uit. Een wereld die God kleurrijk gemaakt heeft en waar we iedere dag van mogen genieten. Hanna Holwerda vertelt in begrijpelijke taal over onze Wonderlijke Wereld. Leontine Gaasenbeek maakte de bijzondere illustraties waarin een hoop is te zien. Een heerlijk boek om aan jonge kinderen voor te lezen en om in te laten kijken.

ISBN: 9789087820589 – Uitgeverij Buddy Books – Aantal pagina’s: 32 – Prentenboek

*****

5 van de 5 sterren — Eline

‘Een prentenboek over de aarde, met prachtige illustraties en begrijpelijke tekst.’

Verhaallijn

*****[

In dit boek lees je per spread steeds iets over een bepaald deel van de wereld en de dieren die daar leven. Op de rechterpagina zie je steeds de tekst en op de linkerpagina zie je een bijbehorende illustratie over de dieren en hun leefomgeving. Deze indeling maakt het boek erg overzichtelijk. Bepaalde woorden zijn in een ander lettertype geschreven. Dit zijn vaak dierennamen, werelddelen en weertypen. Hierdoor ga je hier als voorlezer automatisch meer nadruk opleggen waardoor het verhaal goed tot zijn recht komt.

Illustraties

*****

De illustraties in dit boek zijn herkenbaar maar toch hebben ze iets liefs over zich heen. De wat gevaarlijkere dieren, zoals de leeuw, zien er in dit boek uit alsof je ze zou willen aaien. Ik vind het erg mooi dat je aan alle dieren kunt zien dat zij gelukkig zijn en het goed naar hun zin hebben op aarde. Dit maakt het boek erg vrolijk.

Stukje uit het boek

‘Overal op onze wereld wonen vogels: in de hete woestijn en op de koude Noordpool. Zelfs in de drukke stad zie je vogels. Ze kwetteren en schetteren. Ze tjilpen en fluiten. Ze maken nesten en leggen eieren. Wist je dat sommige vogels ontzettend ver kunnen vliegen? Als ze het te koud vinden in de winter, gaan ze op reis naar een warmer land. Ze vliegen dagen en nachten zonder te slapen. Als de winter voorbij is vliegen ze weer terug.’

Wonderlijke wereld is geschreven in makkelijk te begrijpen taal. Het boek is geschikt voor jonge peuters tot kinderen van een jaar of negen.

meisje-of-jongen-1

50%