Recensie: Melanie Raabe – De waarheid

Recensie: Melanie Raabe – De waarheid

Zeven jaar geleden is de rijke zakenman Philipp Petersen tijdens een reis na Zuid-Amerika spoorloos verdwenen. Sindsdien leeft zijn vrouw Sarah alleen met hun zoontje, en ze heeft langzaam haar leven weer opgepakt. Maar dan ontvangt ze een schokkend bericht: Philipp leeft nog; hij was het slachtoffer van een ontvoering. De media duikt op de zaak, en in alle chaos en drukte probeert Sarah grip te krijgen op deze nieuwe realiteit. Wat zal er gebeuren? Hebben Philipp en zij nog een toekomst? Sarah is op alles voorbereid, maar de man die tijdens het mediacircus uit het vliegtuig stapt ziet er misschien uit als haar man, maar hij is het niet. In shock verwelkomt ze de vreemdeling, maar snel daarna uit hij zijn eerste dreigement: als Sarah de politie belt, zal ze alles kwijtraken — haar fijne leven, haar zoon…

ISBN: 9789023465904 – Uitgeverij Cargo – Aantal pagina’s: 378 – Thriller

*****

3 van de 5 sterren – Emma

‘Een meeslepend boek, waarbij je niet meer weet wat je moet hopen.’

*****

Sarah en de Vreemde, oftewel de man waarvan we ons het hele boek afvragen of hij nu wel of niet Philipp is, zijn de twee hoofdpersonen van dit boek. Elk hoofdstuk vindt er een perspectiefwisseling plaats. De Vreemde is een man die heel kort door de bocht is en zijn gevoelend contant uitzet. Hij probeert zo emotieloos te zijn als maar kan. Ook vindt hij dat Sarah zich nogal aanstelt tijdens de hele situatie. Sarah is ook een nogal hysterische vrouw. Ze heeft net haar leven zonder Philipp weer op de rails, maar zodra hij terugkeert valt ze opnieuw in een zwart gat. Dit leidt ertoe dat ze niet meer goed kan nadenken en ze heel vaak alleen maar boos naar hem schreeuwt en niet eerst even zichzelf en de situatie de tijd gunt om tot rust te komen.
— Emma

*****

De sfeer was in het begin heel spannend, het lag er niet heel dik bovenop, maar het speelde wel op de achtergrond mee. Maar naarmate je verder komt in het verhaal, neemt de spanning af. Toch wil je wel heel graag weten hoe het af zou lopen, vanwege de mysterieuze sfeer die gedurende het hele boek blijft. Het einde was vredig, maar heel plat en bijna ongeloofwaardig. Het was alsof alles wat er was gebeurd, ineens niet meer relevant was en het paste totaal niet bij de sfeer die het hele boek lang werd neergezet.
— Emma

*****

De schrijfstijl was op sommige momenten bijna poëtisch. Het boek heeft een hele mooie zinsopbouw en is toch heel toegankelijk geschreven.
— Emma

‘Ik ben gevangen in een nachtmerrie. Alles wat hier nu gebeurt, is zo merkwaardig en grotesk dat mijn hersenen er domweg niet in slagen de zin van de gebeurtenissen te ontdekken. Wie is die man? Waarom houdt hij mij vast? Waarom noemen mensen hem ‘meneer Petersen’? Ik schud mijn hoofd, als een schichtig paard. De vreemde houdt me nog steeds vast. Denken die mensen echt dat dit Philipp is? Ik krijg geen lucht meer. Ze denken echt dat dit Philipp is. Wat gebeurt hier?’

Dit is echt een vakantieboek wat je kan lezen op de camping. Het houdt je bezig en het is spannend, naar je kunt het ook zo weer even wegleggen, zonder dat je het daarna niet meer begrijpt.

50%

50%