Recensie: Patricia Bouwhuis-Ooyevaar – Euphorbia

Adam is een jonge gedesillusioneerde schrijver wiens eerste veelbelovende manuscript werd beticht van plagiaat. Alles waar hij van droomde spatte in één keer uiteen en hij belandt in een writers block. Hij werkt bij boekhandel ‘De Kaper’, maar van het loon dat hij verdient kan hij nauwelijks rondkomen; zijn huur heeft hij al maanden niet betaald. Nog even en hij komt op straat te staan.

Op een dag krijgt hij van zijn oom Teun een doos met boeken om hem weer uit zijn dip te krijgen. Hierin bevindt zich onder andere een dagboek van ene C., dat zij zestig jaar geleden heeft geschreven. Eén naam in het dagboek komt hem wel heel erg bekend voor… en daarmee begint zijn zoektocht naar het verleden. Zijn interesse is gewekt, hij ruikt een verhaal!

Adam neemt ontslag en reist af richting de Noord-Hollandse kust, naar het plaatsje Stilmond, waar de schrijfster van het dagboek woonde. Hij kan zelfs een aantal dagen in haar lege en flink vervallen duinvilla ‘Euphorbia’ verblijven om inspiratie op te doen.

Tijdens zijn zoektocht wordt Adam bijgestaan door de wispelturige Beate, met een verbluffende uitkomst!

ISBN: 9789083137414 – Uitgeverij: Storkhouse – Aantal pagina’s: 221 – Thriller/spanning

*****

5 van de 5 sterren – Sandra

‘Euphorbia is een zoektocht naar een decennia-oud mysterie met een verrassende ontknoping, waarbij de hoofdpersoon zichzelf behoorlijk tegenkomt.’

*****

Adam is een jonge schrijver wiens eerste veelbelovende manuscript op een fiasco is uitgelopen. Vrienden laten hem vervolgens links liggen, de mensen kijken hem na… Hij probeert nog wel een nieuw boek te schrijven, maar uitgevers zijn niet geïnteresseerd. Hij belandt in een dal en vernietigt al zijn boeken; schrijven kan hij niet meer, zijn interesse is verdwenen.

Beate Zomerman, werkt in de supermarkt van haar vader in Stilmond. Ze is heel enthousiast en bemoeit zich ongevraagd, doch goedbedoeld, met heel veel dingen. Wanneer Adam zijn intrek neemt in de oude duinvilla, blijkt zij van onschatbare waarde.
— Sandra

*****

De spanning in Euphorbia is heel goed opgebouwd, de gebeurtenissen volgen elkaar in een goed tempo op. Soms ietwat voorspelbaar, maar vaker toch verrassend. Ik vond het boek zodanig spannend dat ik het bijna in een keer heb uitgelezen, want ik wilde weten hoe het af zou lopen. Het einde van het verhaal ging mij wel iets te snel, maar dat kan ook komen omdat ik het boek helemaal niet uit wilde hebben. Ik vond het namelijk echt jammer dat ik er al doorheen was. Kortom, een heerlijk boek!
— Sandra

*****

Patricia Bouwhuis-Ooyevaar heeft een hele vlotte pen van schrijven, ze neemt je mee in het verhaal en weet deze aandacht ook vast te houden. Het verhaal is zeer levendig beschreven en de gebeurtenissen volgen elkaar logisch op. Het leuke is dat de setting in de duinen op die van Petten is gebaseerd. Voor de optimale beleving zou je dus nog een wandeling op locatie kunnen maken om uiteindelijk op het bankje bij het meer te belanden, waar Celia haar leven overdacht… De afwisseling van heden en het verleden in dagboekvorm vond ik erg boeiend.
— Sandra

‘Hoe lang hij daar had staan peinzen, wist Adam niet meer, maar ineens zag hij de oplossing van zijn writers block in de zwarte golven van het water. Een vrouwengezicht doemde op. Vanonder de oppervlakte keek ze hem aan met een donkere, trieste blik, haar haren uitwaaierend als een stralenkrans rondom haar gezicht. Adam knipperde een paar keer met zijn ogen. Werd hij nou gek? Wat was dit voor illusie? Starend naar het witte gezicht in het water, vergat hij adem te halen. De wereld om hem heen loste op, verdween geleidelijk aan, terwijl hij speurde naar tekenen van herkenning. Zonder resultaat. Deze vrouw kende hij niet. Haar gezicht verdween net zo mysterieus als dat het verschenen was. Maar toen was het al te laat.’

De ultieme setting waarbij dit boek tot zijn recht komt is een mooie, grijze regenachtige middag, lampen in de woonkamer al aan en een kop thee binnen handbereik. Katten op schoot, op de bank, eventueel een zacht muziekje op de achtergrond en verder niemand thuis.

60%

40%

221 pagina’s