Recensie: Pieter Koolwijk & Linde Faas – De trollen van Leif

Als de ouders van Ravna en Leif er met alle gezonde volwassenen vandoor gaan om te plunderen, is de achtjarige Ravna degene die de leiding van het dorp overneemt. Haar broer Leif is nutteloos. Hij wil een skald zijn, iemand die verhalen vertelt en liedjes zingt. Maar niemand luistert naar zijn trollenverhalen en hij zingt valser dan een schorre kraai. Aan die slapjanus heeft niemand iets… of toch wel?

ISBN: 9789047713784 – Uitgeverij Lemniscaat – Aantal pagina’s: 64 – Kinderboek

*****

3 van de 5 sterren — Ies

‘Prachtige illustraties maken dit verhaal een visueel hoogstandje.’

Verhaallijn

*****

Ravna en Leif zijn Vikingkinderen en dat betekent dat ze stoer moeten zijn en nergens bang voor mogen zijn. Ravna is acht en in dat opzicht een perfect Vikingkind, haar grote broer Leif van tien niet. Hij is namelijk alles wat een Viking niet moet zijn: onzeker, verlegen, bang. Het enige dat Leif wil, is voor de trollen zorgen. Ravna heeft niets aan hem en het hele dorp maakt hem belachelijk met zijn trollenfantasie. Dit is best een negatief aspect in het verhaal, maar zoals het een goed kinderboek betaamt, wordt dit uiteindelijk omgevormd tot iets positiefs.

Illustraties

*****

Het hoogtepunt van dit boek zijn absoluut de illustraties. Na elke bladzijde verhaal, volgt een dubbele bladzijde met een prachtige, bladvullende illustratie over de voorgaande bladzijde. Het verhaal speelt zich af in Noorwegen waar na een koude, donkere winter de zomer aanbreekt. De kleuren van de illustraties geven dit goed weer. In de wintermaanden worden donkere paars- en blauwtinten gebruikt, in de zomer juist meer roodoranje tinten.

Stukje uit het boek

‘Leif keek haar alleen maar aan. Met zijn armen slap langs zijn lichaam. Zijn dunne beentjes. En zijn trieste blik. ‘Maar ik heb het opa beloofd,’ zei hij zacht. Ravna wist het. Leif had het beloofd. En een Viking hield altijd zijn woord. Alleen… Leif was geen Viking. Niet eens een klein beetje. Hij was een mislukte Viking. Een mislukkeling. Hij kon beter iets anders gaan doen met zijn leven. Iets waarbij hij niet iedereen tot last was. Toch zei ze dat niet. Dat kon ze niet. Opnieuw had ze medelijden met hem. En dat voelde zóóó vervelend vanbinnen.’

De trollen van Leif is een prachtig boek om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of acht. Zelf lezen zal nog wat lastig zijn, maar is zeker wel mogelijk, zeker voor sterke lezers.

meisje-of-jongen-1

50%