Recensie Angie Thomas – De roos uit het beton

Er is één ding waar de zeventienjarige Maverick Carter zeker van is: een échte man zorgt voor zijn familie. Als zoon van een voormalig berucht bendelid doet Mav dat op de enige manier die hij kent: hij dealt voor de King Lords. Met het geld kan hij zijn moeder helpen, die zich met twee banen te pletter werkt om voor hen te zorgen terwijl zijn vader in de gevangenis zit.

Zijn leven is niet perfect, maar hij heeft een beeldschone vriendin en een neef die altijd achter hem staat, dus Mav heeft het gevoel dat hij alles redelijk onder controle heeft. Totdat hij erachter komt dat hij vader wordt… Plotseling heeft hij een baby, Seven, die niet zonder hem kan. En hij komt er al snel achter dat drugs dealen, hard studeren en voor een pasgeboren baby zorgen moeilijker te combineren is dan hij dacht. Dus wanneer Mav de kans krijgt om het rechte pad te bewandelen, grijpt hij die met beide handen aan. Hij zal iedereen die hem bestempelt als hopeloos tuig hun ongelijk bewijzen.

Alleen is weglopen niet zomaar een optie, niet wanneer er King Lord-bloed door je aderen stroomt. Loyaliteit, wraak en verantwoordelijkheid dreigen Mav te verpletteren, zeker als er iemand van wie hij houdt op brute wijze wordt vermoord. Uiteindelijk zit er maar één ding op: Mav moet zelf ontdekken wat het betekent om een echte man te zijn.

ISBN: 9789048858880 – Uitgeverij Moon – Aantal pagina’s: 320 – Young adult

*****

‘Angie Thomas schetst een realistisch beeld van een jonge vader die zelf nog een kind is.’

*****

Maverick ‘Mav’ Carter kennen we als de vader van Starr Carter uit The hate u give. In De roos uit het beton lezen we over zijn tienerjaren. Mav is een zwarte jongen zoals je die uit de series kent: hij komt uit een buurt waar de bendes meer macht hebben dan de politie en schietpartijen geen uitzondering zijn, hij dealt drugs, spijbelt veel en woont alleen met zijn moeder omdat zijn vader een lange gevangenisstraf uitzit. Als hij hoort dat hij de vader is van baby Seven – het resultaat van een slippertje met Iesha – wil hij er alles aan doen om zijn zoon een betere toekomst te geven. Als zijn neef en beste vriend Dré wordt vermoord en zijn vriendin Lisa hem niet meer wil zien (omwille van dat slippertje met Iesha), lijkt zijn hele leven in te storten. Gelukkig krijgt hij steun van zijn moeder, zijn vader vanuit de gevangenis en van meneer en mevrouw Wyatt, die hem op het rechte pad proberen te houden. Omdat het verhaal vanuit Mavs perspectief wordt verteld, kun je je als lezer goed in hem inleven, zelfs als blanke vrouw die nooit met deze aspecten van het leven te maken zal krijgen.

*****

Het is voor Mav al heel snel duidelijk dat hij uit de bende wil stappen om voor zijn zoon te gaan zorgen. Als je The hate u give hebt gelezen, weet je al hoe Mavs toekomst eruit gaat zien en hierdoor valt er stukje spanning weg. Dit doet echter geen afbreuk aan het verhaal, want als lezer voel je mee met de angst, twijfels en stress die Mav ervaart. Mav is een stoere jongen met een peperkoeken hartje en als lezer wil je hem af en toe een knuffel geven en zeggen dat het allemaal wel goed komt.

*****

Net als The hate u give is De roos uit het beton vanuit het perspectief van de hoofdpersoon geschreven. Hierdoor ervaar je de wereld zoals de zeventienjarige Mav die ervaart. Het boek is duidelijk geschreven voor leeftijdsgenoten van Mav, maar als volwassene leest het boek ook heel vlot en prettig. Thomas weet de gevoelens van een jonge tienervader goed te beschrijven en als lezer wordt je al snel meegesleept in Mavs leven.

”Hé, hé… Wat het ook is, het komt wel goed. Ik ben er voor je, oké?’ Mijn shirt wordt nat van haar tranen. ‘Maverick… Ik ben… Ik ben nog steeds niet…’ Mijn shirt zat voor haar mond en ik snap het geloof ik niet helemaal. ‘Wat ben je niet?’ Lisa gaat een beetje naar achteren en kijkt me met tranen in haar ogen aan. ‘Ik ben niet ongesteld geworden.’ Mijn hart begint te bonken. Dit kan niet, toch? ‘Bedoel je…?’ De tranen stromen over haar wangen, en ze zegt zes woorden die de tijd doen stilstaan. ‘Ik denk dat ik zwanger ben.”

Lees De roos uit het beton op een moment dat je veel tijd hebt, dan kun je daarna meteen verder gaan met The hate u give om het verhaal van Maverick en zijn kinderen compleet te krijgen.

35%

65%