Recensie: Baantjer – De Cock en een dodelijk spel

De Cock wordt opgeschrikt door de dood van de jonge tennisspeler Daniël Sanders, die vermoord is aangetroffen in een sportschool op de Wallen. Deze Daniël blijkt een talentvolle speler te zijn geweest, die na zijn jonge jaren op de Amsterdamse tennisclub GSM, meedraaide in het harde profcircus. Tijdens het onderzoek blijkt deze vriendelijke jongen echter ook een duistere kant te hebben, en naarmate het onderzoek vordert, ontdekken De Cock en Vledder dat de tennisprof onderdeel lijkt te zijn van een sinister spel…

ISBN: 9789026158957 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 144 – Detective

*****

‘Dit Baantjerboek geeft wat je verwacht: een moordzaak die in zo’n 150 pagina’s keurig wordt afgerond.’

*****

Wie eerdere boeken heeft gelezen van Baantjer of wie vroeger de tv-serie heeft gekeken, kent de personages natuurlijk allang. Jurriaan de Cock, de oude, ietwat norse rechercheur, die samen met zijn assistent Dick Vledder Amsterdamse moordzaken oplost. Commissaris Buitendam, wetsdokter Den Koninghe, kroegbaas Lowietje en computerexpert Appie Keizer helpen De Cock met het oplossen van zijn zaken. Nieuw in dit boek is Lotty, die het team van De Cock komt versterken.

*****
Dit deel van Baantjer voelt aan als alle eerdere delen en de tv-serie. Geen ondragelijke spanning of bloedstollende achtervolgingen, maar gewoon een moordzaak met heel wat verdachten en net zoveel motieven. Hierdoor blijft het toch elke keer een verrassing wie de moordenaar blijkt te zijn. Waar de serie zich in eind jaren ’90 en beginjaren 2000 afspeelt, speelt dit boek zich gewoon af in het heden. Als je de serie in je hoofd hebt (zoals bij mij) is dat even een omschakeling, want het gaat ineens over sociale media en sexting.

*****

Peter Römer heeft een vlotte schrijfstijl. Geen enkele passage is overbodig, alles draagt bij aan de verhaallijn. Dit zorgt ervoor dat het boek makkelijk leest en dat het verhaal in minder dan honderdvijftig pagina’s afgerond wordt. Wel valt op dat Römer vaak terugvalt op dezelfde beschrijvingen. Zo heeft vrijwel iedereen een ‘vriendelijke, open blik’ en hebben enkele personages dezelfde ‘blauwe kijkers’. Baantjerboeken zijn geen hoogstaande literatuur, maar dat verwacht je ook niet als je aan het boek begint.

‘‘Wist u dat er begin dit jaar een aanklacht tegen hem is ingediend?’ Kamminga nam zijn kopje op en liep naar zijn espressoapparaat. ‘Nee.’ Routineus doorliep hij opnieuw de handelingen die moesten leiden tot het perfecte kopje koffie. ‘Wilt u niet weten waar dat over ging?’ ‘Nee.’ ‘Het zou zomaar effect kunnen hebben gehad op zijn carrière.’ Kamminga richtte zijn aandacht volledig op het espressoapparaat. ‘Daantje is dood. Hij heeft geen carrière meer. En wat die gasten in hun vrije tijd uitvreten moeten ze zelf weten.’’

De Cock en een dodelijk spel is geen dik boek, dus je hebt het met een paar uurtjes doorlezen uit. Pak het erbij in de trein of als je onderweg bent naar je vakantiebestemming (niet achter het stuur lezen natuurlijk!).

50%

50%

144 pagina’s