Recensie: Boudewijn de Groot, Jaco van der Steen & Mark Janssen – Soms als ik een vlinder zie

De nieuwste liedjes van Boudewijn de Groot en Jaco van der Steen lezen en luisteren als gedichten. Als miniverhalen over de kat Schaduw, de muis en de mediterende uil, de giraf die bang is om zijn nek te breken en de zebra die zomaar midden op straat ligt, om er maar een paar te noemen. Mark Janssen maakte er prenten bij waar je steeds opnieuw in wilt duiken en vanzelf van gaat meezingen, terwijl je je onderdompelt in de muziek van Boudewijn de Groot en zijn vrienden.

ISBN: 9789047714927 – Uitgeverij Lemniscaat – Aantal pagina’s: 40 – Kinderboek

*****

4 van de 5 sterren — Eline

‘Een prachtig geïllustreerd boek met al even prachtige gedichten.’

Verhaallijn

*****

Soms als ik een vlinder zie is een boek met twaalf verschillende verhalen. Al deze verhalen zijn muzikaal omlijst. De verhalen waren wat mij betreft niet goed gescheiden van elkaar. Het nieuwe gedicht start zonder hoofdletter en de titel staat niet altijd bovenaan de nieuwe pagina, maar soms halverwege of zelfs onderaan. Hierdoor was voor mij niet altijd duidelijk wanneer een nieuw verhaal begon. Het was duidelijker geweest als de verschillende verhalen van elkaar gescheiden waren door middel van een titelblad.

De verhalen in Soms als ik een vlinder zie zijn qua taalgebruik geschikt voor kinderen, maar ook volwassenen. Elke leeftijdscategorie zal iets uit de gedichten kunnen halen en dit maakt het boek voor mij erg sterk.
Het geheel is mooi omlijst door de bijpassende muziek. De gedichten zijn mooi ingezongen en de achtergrondmuziek past goed bij de sfeer van het desbetreffende gedicht. De muziek kun je via de link vinden op Spotify, of beluisteren met de cd die in beperkte oplage bij het boek is gevoegd. De muziek is ook te luisteren via YouTube via de volgende link.

Illustraties

*****

De illustraties in Soms als ik een vlinder zie zijn prachtig om naar te kijken. Ze passen goed bij de tekst van het verhaal dat je op dat moment leest en zitten bomvol kleine details en leuke grapjes. Neem vooral rustig de tijd om de illustraties goed in je op te nemen. De illustraties zijn steeds over de gehele spread gemaakt en hierdoor komen ze extra krachtig over. Het kleurgebruik past bij waar je op dat moment over leest. Wanneer je leest over de lente, zie je kleuren die daarbij passen en wanneer je leest over de herfst, waan je je door de illustraties in de herfst.
Mijn favoriete illustratie is die van ‘De vlieg’. Het is dan bijna alsof je zelf met deze kinderen meevliegt.

Stukje uit het boek

‘er zat een vlieg op de muur