Recensie: Bronja Prazdny – Vrouwen met autisme

Tot enkele jaren geleden werd gedacht dat autisme typisch mannelijk was. Steeds duidelijker wordt dat autisme bij vrouwen en meisjes vrijwel net zo vaak voorkomt. Gemiddeld- tot hoogbegaafde vrouwen met autisme zijn doorgaans echter beter in het camoufleren van hun “tekortkomingen” en nemen meer moeite zich aan te passen aan wat sociaal wenselijk is, waardoor ze relatief onopgemerkt door het leven kunnen gaan. Zelfs voor behandelaars zijn ze niet altijd makkelijk te herkennen, met alle gevolgen van dien. Want hun autisme mag dan misschien minder zichtbaar zijn, de problemen die deze vrouwen ervaren doen niet onder voor die van mannen met autisme.

In dit boek komt een dertiental vrouwen met autisme en een normale- tot bovengemiddelde intelligentie aan het woord. Hoewel de meerderheid van de geportretteerden een ogenschijnlijk normaal leven leidt met bijvoorbeeld studie, werk, gezin en eigen huishouden, moeten deze vrouwen onder de oppervlakte veel moeite doen zich staande te houden in een wereld boordevol prikkels. Dit boek laat zien hoe vrouwen met autisme hun plaats vinden in onze maatschappij. Een openhartig boek over een kwestie waar nog te weinig van bekend is.

ISBN: 9789 491 583 605 – Brevier Uitgeverij – Aantal pagina’s: 189 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Luus

‘Leef je in, in de wereld van vrouwen met autisme en hun worstelingen voor de diagnose, hoe ze omgaan met de dagelijkse overprikkelingen en zich redden in de maatschappij ’

*****

Wil je meer te weten komen over de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke mensen met autisme, hun belevingswereld en de overprikkelingen? Oftewel, je verdiepen in wat ze dagelijks meemaken en hoe ze daarmee omgaan? Dan is dit het boek dat je wil lezen.

*****

De portretten zijn door dertien verschillende (maar door het autisme soms ook een beetje hetzelfde) vrouwen geschreven. Ze vertellen ieder hun verhaal. Het boek leest als dertien kleine biografieën, waar je snel doorheen leest.

Ik ben mijn hoofd; daar leef ik. Met mijn lijf heb ik niet zo veel. Het is maar een praktisch iets. Het is handig dat ik handen heb om mee te eten en benen om mee te lopen. Maar alles, echt alles, draait bij mij om mijn hoofd. Ik vind het niet echt heel erg belangrijk hoe ik eruitzie. Vooral als ik niet goed in mijn vel zit, boeit het me helemaal niks. Dan loop ik zo op Crocs en in een trainingsbroek. Ik heb geen moment rust daarboven. Ik denk over alles na, constant. Niet over één ding, maar wel honderd dingen tegelijk. In mijn geval voelt dat als een storm. Ik weet van mijn zus Elze dat er bij haar in haar hoofd veel meer structuur is. Ik hoor weleens van die verhalen dat iemand minutenlang nergens aan heeft gedacht. En dan denk ik: dat kan toch helemaal niet? Hoe doe je dat?

Vrouwen met autisme zullen in dit boek veel herkennen. De omgeving van vrouwen met autisme, maar ook hulpverleners kunnen zich met dit boek verdiepen in de belevingswereld. En zelfs voor mensen die niets van autisme bij vrouwen afweten is dit een boek waar ze van kunnen leren.

50%

50%

189 pagina’s