Recensie: Charlotte Link – Wraak

Recensie: Charlotte Link – Wraak

Scarborough, North Yorkshire. De studente Amy Mills wordt op beestachtige manier vermoord. Zes jaar later wordt de plaats getroffen door een tweede moord, de bejaarde Fiona Barnes wordt op soortgelijke wijze als Amy vermoord.
Is er een verband tussen de twee moorden? Welk motief zou iemand kunnen hebben om deze twee eenzame vrouwen, die zo sterk van elkaar verschillen, te vermoorden?
Rechercheur Valerie Almond en haar partner, brigadier Reek, worden op de zaak gezet. Ze vinden geen enkel verband tussen beide moorden. Bij het tweede slachtoffer lijkt een lang verborgen familiegeheim aan de basis te liggen. Maar wat heeft dat te maken met Amy Mills? Of moeten ze toch naar twee verschillende moordenaars zoeken? Het lijkt een onbegonnen zoektocht te worden. Zal Valerie Almond kunnen voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen?

ISBN: 9789401621281 – Uitgeverij Xander – Aantal pagina’s: 476 – Thriller

*****

Wraak is een bijzonder spannende thriller met een verrassend einde.’

*****

De onlangs gescheiden Leslie Cramer woont en werkt als arts in Londen. Ze groeide op bij haar grootmoeder Fiona Barnes nadat haar moeder overleed aan een overdosis. Fiona was een koele en afstandelijke vrouw, die altijd van haar jeugdliefde Chad  Beckett is blijven houden is. Door omstandigheden scheidden de wegen van Fiona en Chad zich, maar de liefde tussen hen verdween nooit. Ze trouwden allebei met iemand anders, doch raakten verzeild in een ongelukkig huwelijk. Chad werd een verbitterde en zwijgzame man. Hij kon zijn dochter Gwen nooit een warme thuis geven nadat zijn vrouw op jonge leeftijd overleed. Door het opgroeien bij een vader die haar amper aandacht gaf, is Gwen opgegroeid tot een gesloten jonge vrouw die het heel moeilijk heeft om sociale contacten te leggen. Ze droomt ervan om een gezinnetje te hebben, maar dat lijkt niet voor haar weggelegd te zijn. Chad en Fiona delen een geheim dat ze met niemand willen delen, maar dat aan de grondslag ligt van hun ongelukkige levens.

*****

Wraak van Charlotte Link is een meeslepend verhaal. Vanaf de eerste bladzijde weet de schrijfster je nieuwsgierig te maken naar het vervolg. De schrijfster slaagt erin om je telkens opnieuw op een zijspoor te zetten als je denkt te weten wie de dader is. Ook de verhaallijn over het verleden van Fiona en Chad maakt dat je steeds maar verder wilt blijven lezen. Charlotte Link reikt je met mondjesmaat informatie aan, waardoor je honger om meer te weten alleen maar groter wordt. Je hebt zelf het gevoel dat je niet meer weet welke van de personages je nu sympathiek of net antipathiek vindt. Pas helemaal op het einde valt de puzzel in elkaar.

*****

Wraak is een boek in die typische schrijfstijl van Charlotte Link. Een stijl waarmee ze erin slaagt je aan het boek gekluisterd te houden. Ze weet als geen ander de spanning bladzijde na bladzijde op te bouwen, je net genoeg informatie aan te reiken om je te laten gokken wie de dader is en dan met een totaal onverwachte plotwending te bewijzen dat je weer eens fout zat.
De personages worden goed uitgediept. Naarmate je verder leest, leer je hen beetje bij beetje beter kennen en begrijpen. Alhoewel er vrij veel personages een belangrijke rol spelen in het verhaal is dat geen probleem om toch goed te kunnen volgen.
Het boek is ingedeeld in twee verhaallijnen. De belangrijkste verhaallijn gaat over het heden: het oplossen van de moorden. De andere verhaallijn onthult ons stapsgewijs dat grote geheim uit het verleden dat Chad en Fiona delen.

‘Ze moest de zaken Mills en Barnes, die mogelijk één enkel geval waren, snel oplossen, maar tegelijk haar kalmte bewaren en geen overhaaste stappen zetten. Ze mocht er ook niet van uitgaan dat de moorden door één en dezelfde dader waren gepleegd, ook al waren daar flink wat aanwijzingen voor. En ze kon zich ook niet helemaal op Jennifer Brankley focussen, alleen omdat ze haar baan was kwijtgeraakt en daardoor psychisch beschadigd en verbitterd leek.
Maar het is wel zo dat ze beide slachtoffers heeft gekend, dacht ze. In ieder geval Fiona Barnes. En wat Amy Mills aangaat bestond er een grote mogelijkheid.
Ze besloot die middag naar de boerderij van Beckett te rijden om Brankley met haar nieuwe informatie te confronteren en haar reactie nauwgezet te observeren.
Het gesprek met Paula Foster van gisteren had weinig opgeleverd, alleen dat ze het meisje van de lijst met potentiële slachtoffers had geschrapt.’