Recensie: Helen Cox – De moord in inkt

Recensie: Helen Cox – De moord in inkt

Kitt Hartley is aan het werk in de universiteitsbibliotheek van York. Het lijkt een dag als alle andere, maar dan verschijnt rechercheur Halloran aan haar bureau om te vertellen dat haar beste vriendin, Evie Bowes, verdacht wordt van moord. Evies ex-vriend Owen is dood aangetroffen – met een vulpen door zijn hart gestoken – en al het bewijs wijst naar haar. Kitt is geschokt en acht het uitgesloten dat Evie hiertoe in staat zou zijn. Ze besluit dat er maar één ding op zit: ze gaat zelf onderzoek doen naar de moord op Owen. Ze heeft honderden thrillers gelezen – h oe moeilijk kan het zijn? Met hulp van haar assistent Grace gaat ze aan de slag. Ze ontdekt al snel dat er in de schilderachtige straten van York duistere geheimen liggen. Bovendien houdt de moordenaar haar in de gaten…

ISBN: 9789026170447 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 304 – Detective, cosy crime

*****

3 van de 5 sterren – Frederique

‘Cosy crime zoals het bedoeld is.’

*****

Katherine ‘Kitt’ Hartley is bibliothecaresse in de universiteitsbibliotheek van Vale of York en ergert zich aan mensen die de regels van de bibliotheek niet naleven. Ze is ook enorm fan van detectives en vindt zichzelf toch wel een beetje een expert. Wanneer ze hoort dat haar beste vriendin Evie is opgepakt voor de moord op haar ex-vriend Owen besluit Kitt om zelf op onderzoek uit te gaan. Samen met haar enthousiaste assistente Grace gaat ze op zoek naar de echte moordenaar, hoe moeilijk kan dat nou eigenlijk zijn?

*****

De moord in inkt begint een tikkeltje rommelig en het duurt eventjes voordat alles op zijn plek valt, maar mede door de personages wekt dit boek meteen je interesse. De spanning komt wat later in het boek pas echt op gang. Er is vooral ook veel aandacht voor de persoonlijke relaties van de personages, maar het speurwerk is heerlijk en het boek een fijne cosy crime.

*****

Ondanks dat het even duurt voordat het boek echt spannend wordt, is De moord in inkt een vlot boek om te lezen. De schrijfstijl van Helen Cox is helder zonder ingewikkelde zinnen. Je kan het boek makkelijke wegleggen en weer oppakken.

‘Na het nachtelijke bezoek van Evie had Kitt de slaap niet meer kunnen vatten. Schrijven in haar dagboek bracht ook geen rust, dus toen had ze zich maar weer gewend tot Wie adverteert een moord, dat ze helemaal uit las. De dag was aangebroken toen ze het uit had. Het boek ging over een hotelreceptioniste, het slachtoffer, met een onbekende achtergrond, die te veel wist over de moordenaar. Kitts fantasie was ermee aan de haal gegaan en ze vroeg zich onwillekeurig af of Beth meer betrokken was bij deze onverkwikkelijke geschiedenis dan Evie besefte. Stel je voor dat er in de tijd dat Owen en Beth samen waren, een geheim was geopenbaard? Een geheim waarmee ze hem niet meer vertrouwde nu hij een nieuwe partner had? Een geheim waarvoor ze bereid was een moord te plegen…’

De moord in inkt is een heerlijk boek voor in de trein. Gewoon even in de spits een rustmomentje pakken met deze cosy crime en je dag begint meteen helemaal goed.

60%

40%