Recensie: Karen Swan – De Griekse ontsnapping

Chloe Marston verhuist met een gebroken hart van Londen naar New York, klaar voor een frisse start. Ze vindt een baan als assistent voor de allerrijksten van de wereld en zorgt dat hun levens vlekkeloos verlopen – zelfs nu haar eigen leven een puinhoop is. Net als Chloe denkt dat ze alles weer op de rit heeft staat haar ex Tom voor de deur, smekend om een tweede kans.

Als de charismatische Joe haar de opdracht geeft om een huis voor hem te zoeken in Griekenland, grijpt ze die kans met beide handen aan. Ontsnappen naar de prachtige eilanden lijkt de perfecte oplossing, tot Chloe een duister geheim ontdekt, en moet uitvinden wie ze kan vertrouwen, voordat het te laat is…

ISBN: 9789401617703 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 413 – Chicklit

*****

‘Een heerlijk vakantieverhaal dat erg traag op gang komt, maar dat knallend eindigt.’

*****

Chloe Marston werkt bij een bedrijf dat als persoonlijke assistent van de allerrijksten fungeert. Hoewel het haar op zakelijk vlak voor de wind gaat, is dat op relationeel gebied een heel ander verhaal. Als ze door de rijke en charismatische Joe Lincoln wordt gevraagd om een landhuis in Griekenland te gaan zoeken, grijpt ze dat aanbod met beide handen aan. Chloe mag dan het hoofdpersonage zijn uit dit boek, echt interessant vind ik haar niet. Ze maakt steeds dezelfde (domme) fouten als het om relaties en mannen gaat en dat maakt haar verhaallijn redelijk voorspelbaar. Het personage van Joe is vele malen interessanter. Hij is het ene moment charismatisch en vriendelijk en het volgende moment koel en afstandelijk. Je voelt als lezer dat er meer achter zit, maar je weet niet precies wat.

*****

Waar ik de boeken van Karen Swan normaal gezien binnen een paar dagen uit heb, duurde het deze keer veel langer om in het verhaal te komen. Het duurt zeker een paar honderd bladzijdes voordat Chloe samen met Joe naar Griekenland gaat en dan wordt het verhaal pas echt interessant. Het einde is zoals altijd bij Swans boeken verrassend en onverwachts, maar toch ook een beetje afgeraffeld. Ik had liever honderd pagina’s minder aan het begin gehad en wat extra bladzijdes aan het einde.

*****

Swan weet steeds de perfecte balans te vinden tussen uitgebreide omschrijvingen van de situatie en omgeving, en tijdssprongen die het verhaal tempo geven. Hierdoor wordt het nooit langdradig of saai, maar is het boek ook niet onduidelijk of te snel geschreven. Kortom, als je eenmaal begint, wil je het boek niet meer wegleggen.

‘Joe trok zich terug in de cabine en ze keek weer naar het mediterrane uitzicht: de paarsachtige bergketens van de Peloponnesos als rimpelingen op de huid van de aarde, eilanden in de Griekse zeeën als een puntjestekening, de horizon verblindend helder. Een geheel andere wereld – het open gebied met struikgewas en krijtachtige rotsen was het tegenovergestelde van de hoog in de lucht gestoken, door mensenhanden gemaakte, stalen intensiteit van Manhattan.’

De Griekse ontsnapping is het perfecte leesvoer voor een hete zomerdag. Met een wijntje onder de parasol waan je je op een Grieks eiland.

90%

10%