Recensie: Karen Swan – Het winterse avontuur

Lee kwam naar Amsterdam met een pasgeboren baby en een diep weggestopt geheim. Inmiddels is haar zoontje Jasper vijf en is ze een succesvolle fotograaf, bekend om haar celebrityportretten. Na haar turbulente verleden als oorlogsfotograaf in Syrië vindt ze eindelijk rust en kan ze genieten van haar fijne leven aan de grachten.
Dit verandert in één klap als ze in haar fietsmandje een boek vindt, waar een noodkreet in geschreven staat. Ze spoort de schrijver van het boek op in de hoop meer te weten te komen over de onheilspellende boodschap. Terwijl het in het winterse Amsterdam steeds kouder wordt, wordt Lee langzaam ingehaald door haar verleden en zal ze haar traumatische herinneringen eindelijk onder ogen moeten zien…

ISBN: 9789401615556 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 446 – Roman

*****

‘Een perfecte balans tussen romantiek, drama en mysterie.’

*****

Lee Fitch woont met haar vijfjarige zoontje Jasper in hartje Amsterdam, waar ze werkt als celebrityfotograaf. Een schril contrast met haar dramatische verleden als oorlogsfotograaf. Ze heeft hier een dramatische gebeurtenis meegemaakt, die nog steeds van grote invloed is op haar leven. Wat er precies gebeurd is, wordt door middel van flashbacks stukje bij beetje onthuld. Harry Cummingham was tijdens die jaren als oorlogsfotograaf haar steun en toeverlaat, maar na de gebeurtenis, heeft Lee hem uit haar leven verbannen. Inmiddels heeft ze een hele schare aan nieuwe vrienden, die allemaal even gek zijn op Jasper en hem schandalig verwennen.

*****

Je kunt bijna niet anders dan verliefd worden op het beeld van een winters Amsterdam, met dichtgevroren grachten en een overvloed aan kerstversieringen. Toch is de sfeer niet alleen maar romantisch en kerstachtig.  Het verleden van Lee hangt als een donkere wolk boven haar leven en je voelt als lezer aan alles dat haar tijd in Syrië afschuwelijk is geweest. De afwisseling tussen Lee’s angstige momenten in de flashbacks en de vrolijke momenten met Jasper of haar vrienden houden het verhaal boeiend.

*****

Ondanks dat Het winterse avontuur een dikke pil van ruim 400 pagina’s is, vlieg je erdoorheen. Swan schrijft vlot en het verhaal heeft een lekker tempo. Op sommige punten is Swan heel beschrijvend van aard, bijvoorbeeld als ze de boerderij van de ouders van Sam beschrijft, op andere punten houdt ze haar beschrijvingen juist beknopt. Elk detail is van belang voor het verhaal, er wordt geen overbodige informatie verteld. De ontknoping is, zeker voor een romantisch verhaal als dit, verrassend te noemen. Het winterse avontuur heeft de perfecte balans tussen romantiek, drama en mysterie en laat je als lezer achter met een gevoel van weemoed als het boek uit is.

”Lee?’ Ze knipperde met haar ogen. Sam stond voor haar. Hij had haar armen vastgepakt en hield haar overeind met een uitdrukking van grote paniek op zijn gezicht. Ze merkte dat ze beefde, zweette en naar adem hapte. ‘Lee, gaat het wel?’ Hij keek verschrikt. Ze staarde hem aan, voelde haar gedachten weer helder worden en de geluiden, de geuren, de kleuren uit het verleden wegtrekken, die scherpgetande wezens weer verdwijnen. Ze was in een café in Amsterdam, ze was veilig.’

Het winterse avontuur komt natuurlijk het beste tot zijn recht in een besneeuwd Amsterdam, in de weken voor kerst, zodat je je perfect in Lee kunt inleven. Zorg voor een lekker warm drankje en iets te knabbelen, zodat je de komende uren ongestoord kunt genieten.

90%

10%

446 pagina’s