Recensie: Lars Mytting – De man en het hout

‘De man en het hout’ is een praktische handleiding voor alles wat te maken heeft met het kappen, hakken, stapelen, drogen en verstoken van alle soorten hout. Wanneer moet je de boom omhakken om het beste brandhout te krijgen? Hoe houd je een kampvuur eindeloos aan de gang? Wat valt er uit de houtstapel af te leiden over het karakter van de stapelaar? Waar komt de liefde van de man voor het hout vandaan? Op deze en nog veel meer vragen geeft dit boek antwoord.

ISBN: 9789 025 446 123 – Atlas Contact – Aantal pagina’s: 238 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Kelly

‘Een praktisch en elegant boek over hoe mannen écht man worden met een stapel hout, een scherpgeslepen bijl en een gierende kettingzaag.’

*****

Oke, ik moet zeggen dat ik de buzz rondom dit boek niet echt begreep toen ik Erben Wennemars, Alexander Pechtold en Gertjan Verbeek bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel hoorde praten over een boek over het kappen, hakken en stapelen van hout. Als ware ‘houtverslaafden’ spraken zij over hoe hun ‘ware man-gevoel’ naar bovenkwam bij het werken met hout. Daarom wilde ik, als vrouw, dit boek dolgraag lezen. Wat is dit gevoel, en waarom lijkt dit bij mannen wel cultureel bepaald te zijn? Kan ik als vrouw ook enthousiast worden van een boek over hout?

Nou, dat lukt aardig. De man en het hout is een prachtig geschreven én vormgegeven boekje over de essentie van hout. Het begint met een prachtige ode aan de vroegere buurman van de auteur, die hem al vroeg de liefde voor (en het belang van) hout liet zien. Vervolgens gaat het over de geschiedenis van hout: de tijd van de houtstookcultuur, toen elektriciteit en stookolie nog niet gangbaar waren. Ook passeren onderwerpen als het kappen van hout, het drogen van hout, verschillende houtsoorten en het beste houtgereedschap de revue. Sommige stukken zijn wel érg taai en technisch, maar gelukkig zijn daar ook de door het hele boek verspreidde stukken genaamd ‘Houtliefhebbers’. Stukken over mensen die hun leven wijden aan hout, waaronder een geweldig interview met een man die prachtige bouwwerken maakt van zijn zojuist gehakte hout, met precies de constructie waarmee het hout het beste drogen zal.

Ik krijg er spontaan zin van om het bos in te duiken en al wandelend stukken uit dit boek te lezen. Om bomen aan te wijzen en moeiteloos te vertellen welke houtsoort het is. En om vervolgens thuis met een kop warme chocolademelk voor de kachel te gaan zitten. Het liefst een houtgestookte natuurlijk.

— Kelly

*****

Lars Mytting heeft dit boek dusdanig luchtig en lichtvoetig geschreven dat het geschikt is voor leek, amateur én professional. Mytting schrijft overigens met zulke droge humor dat je soms hardop lachend zit te lezen. (Voorbeeld van een fotobijschrift: ‘Ruben geniet van het uitzicht op de stapel hout in zijn tuin. De stapel stortte overigens de dag nadat deze foto genomen is in, maar het hout was toen droog en kon naar de houtschuur worden gebracht.’)
— Kelly

Het was het verschil tussen het koud en het warm hebben, tussen ijzererts en ijzer, rauw vlees en gebakken vlees. In de winter maakte het zelfs het verschil tussen leven en dood. Zoveel betekende het hout voor de eerste Scandinaviërs. Het verzamelen van brandstof was simpelweg een van de allerbelangrijkste taken, en de optelsom was eenvoudig: had je weinig, dan leed je kou. Had je té weinig, dan ging je dood.

‘De man en het hout’ is een naslagwerk en een praktische gids voor het gebruik van hout, van bos tot kachel, waarin ook plaats is voor de geschiedenis en het menselijk overleven. Dit boek is een schat aan informatie die je niet gauw ergens anders zal vinden. Mytting geeft de lezer een kijkje in de wereld van de (Scandinavische) man en zijn eigenaardige voorliefde voor kettingzagen. Dit is dé bijbel voor de houtliefhebber.
— Kelly

16-vrieskou

Lees dit boek al wandelend door het bos, op de grond voor de open haard, in een houten blokhut, tijdens het houthakken, na een lange, koude avondwandeling…