Recensie: Linda van Rijn – Terschelling

Recensie: Linda van Rijn – Terschelling

Als Nina en haar vriend Floris tijdens hun vakantie op Terschelling langer moeten blijven dan verwacht, besluit Nina om vanaf het Waddeneiland haar werk als journalist voort te zetten. Een onderwerp om in te duiken is zo gevonden. De dood van haar vriendin Sterre tijdens hun vakantie, nu vijfentwintig jaar geleden, zit de laatste weken toch al de hele tijd in haar hoofd. Want hoe kan het dat deze zaak nooit is opgelost en dat de politie ook nauwelijks aanknopingspunten heeft gevonden?

Nina besluit een podcast te maken over de cold case. Ze spoort vrienden van vroeger op, klopt aan bij de recherche en ontdekt dat destijds de onderste steen helemaal niet boven is gekomen. Vastbesloten daar nu wel voor te zorgen, graaft ze dieper en dieper. Maar dan blijkt dat niet iedereen op haar onderzoekswerk zit te wachten…

ISBN: 9789460686443 – Uitgeverij Marmer – Aantal pagina’s: 297 – Thriller

*****

5 van de 5 sterren – Kaylee

‘Een sterke thriller zoals je van Linda van Rijn mag verwachten.’

*****

Journalist Nina is gelukkig met haar vriend Floris en hond Momo. Wanneer ze samen met Floris in het vakantiehuis van zijn ouders op Terschelling verblijft, wordt Nina herinnerd aan haar geschiedenis. Vijfentwintig jaar geleden is haar vriendin Sterre vermoord op het eiland tijdens hun vakantie. De dader is destijds nooit gevonden. Wanneer Nina een artikel in de plaatselijke krant ziet over Sterre, wakkert dit weer allerlei herinneringen aan. Ze besluit haar journalistieke drive in te zetten en gaat een podcast maken over de moord. Hierbij doet ze veel onderzoek naar de moord destijds en gaat ze met allerlei betrokkenen in gesprek. Langzaam komt Nina meer te weten, maar of dit ook in haar voordeel werkt?

*****

Terschelling is een thriller zoals je van Linda van Rijn mag verwachten. Het verhaal is spannend en sleept je mee. Er zijn naarmate het verhaal vordert wel wat aanknopingspunten die je als lezer een vermoeden geven wie de dader zou kunnen zijn, maar zeker weet je het niet. Uiteraard is de ontknoping van het verhaal weer bloedstollend.

*****

Ik vind de thrillers van Linda altijd enorm fijn weglezen. Ook Terschelling heb ik in een behoorlijk tempo uitgelezen. Ik vind het fijn dat je als lezer meegezogen wordt in het verhaal en dat dit mysterieus en spannend is.

‘Had ze hier wel goed genoeg over nagedacht? De journalist in haar was prima in staat om het dossier te lezen, de hoofd- van de bijzaken te onderscheiden en de informatie te verwerken die ze nodig had om het verhaal te vertellen. Maar ze was niet alleen maar de journalist, ze was ook de tiener van destijds die in een nachtmerrie was beland, ze was de vriendin die rouwde, bang was, die nooit meer dezelfde zou zijn. Ze kon die twee niet uit elkaar halen, omdat ze allebei in gelijke mate aan deze podcast zou werken. Ze konden niet zonder elkaar, dan zou het verhaal niet meer kloppen. Hoe graag ze ook als louter de journalist het politiebureau binnen wilde stappen, ze moest zich erop voorbereiden dat ze meer dan ze nu dacht, of wilde, geraakt zou worden door wat er in het dossier te lezen en te zien was.’

Terschelling is perfect wanneer je vakantie hebt en het boek in de lentezon leest. Maar ook na een lange werkdag ’s avonds op de bank leent dit boek zich uitstekend om een hoofdstuk te lezen ter ontspanning.

50%

50%

297 pagina’s