Recensie: Lize Spit – Het smelt

Recensie: Lize Spit – Het smelt

In Eva’s geboortejaar worden in het kleine Vlaamse Bovenmeer slechts twee andere kinderen geboren, allebei jongens. De drie maken er hun hele jeugd samen maar het beste van, tot de puberteit aanbreekt. Opeens ontstaan er andere verhoudingen. De jongens bedenken wrede plannen en de bedeesde Eva kan of hieraan meedoen of haar enige vrienden verraden. Die keuze is geen keuze. Dertien jaar na een snikhete zomer die volledig uit de hand liep, keert Eva terug naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak. Gaandeweg wordt duidelijk dat zij dit keer de bepaalt wat er gebeurt. Vanaf de eerste bladzijde grijpt debutante Lize Spit de lezer bij de strot, om die 480 pagina’s lang niet los te laten. Genadeloos maar liefdevol: ‘Het smelt’ is een roman die je verslagen achterlaat.

ISBN: 9789 082 410 617 – Das Mag Uitgeverij – Aantal pagina’s: 480 – Literatuur – Debuut

*****

5 van de 5 sterren — Kelly

‘Genadeloze coming of age-roman over opgroeien in een ontwricht gezin en de rekbaarheid van het begrip vriendschap: een zeer indrukwekkend debuut.

*****

Spit vertelt het verhaal van hoofdpersonage Eva de Wolf, een meisje dat opgroeit in een ontwricht gezin, met haar oudere broer Jolan en haar alcoholistische ouders. Het verdriet van de doodgeboren tweelingzus van Jolan tekent het gezin. Tesje,het jongste gezinslid, heeft last van compulsieve handelingen en voert bij vrijwel alles een langdurig ritueel uit. Haar ouders kunnen slecht met haar gedrag om te gaan, wat in het boek nogal wat schrijnende situaties oplevert. Al gauw wordt duidelijk dat Eva’s jeugd en puberteit niet zonder slag of stoot zal verlopen. Een schrijnende sfeer heeft de boventoon. Een volwassen wordende Eva bengelt letterlijk tussen twijfel en zelfontdekking, terwijl ze zich vastklampt aan een gezworen vriendschap met schoolkameraden Pim en Laurens. De vriendschap tussen de ‘drie musketiers’ lijkt een hele hechte, maar de jongens worden ouder: ze krijgen bepaalde verlangens en hun interesse in seksualiteit ontwikkelt zich snel.
— Kelly

*****

De roman speelt zich ruwweg in twee perioden af: in 2002 en op 30 december 2015. Het vangt aan op 30 december 2015 om 9:00 uur als Eva de Wolf zich gereedmaakt naar haar geboortedorp Bovenmeer te vertrekken, met een groot blok ijs in de achterbak van haar auto. Waarom ze een groot blok ijs met zich meebrengt en wat de functie van het ijs zal zijn, kom je pas in de laatste passages van het boek te weten. Langzaam bij beetje ontrafelt Lize Spit haar verhaal en zorgt ze ervoor dat je ademloos verder blijft lezen tot de allerlaatste pagina.
— Kelly

*****

Dit boek is een ware rollercoaster. De auteur wisselt continu van perspectief en tijd, en ontrafelt heel langzaam het hele verhaal. Zo blijft het raadsel wat Eva bedenkt voor het spel van Pim en Laurens nog heel lang een mysterie voor de lezer. Ook de functie van het ijs blijft nog lang geheim al kun je soms wat eindjes aan elkaar knopen bij voorzichtige hints tussen de regels. Er waren wel een aantal passages waarin ik lang in vast bleef zitten, die traag lazen en gewoonweg te breed en dun uitgesmeerd waren. Ik denk dan ook dat deze (nu vrij kloeke) debuutroman best op wat minder pagina’s had gepast. Gelukkig maakt het verhaal dat samenkomt bij het zinderende einde een hoop goed. De structuur, de inhoud, de titel en de cover; stuk voor stuk geven ze langzaam maar zeker hun geheim prijs om samen te komen in een daverende finale. ‘Het smelt’ doet je schudden op je grondvesten, verbijstert en choqueert. Een boek om nog lang stil van te zijn.
— Kelly

9.00 uur

De uitnodiging kwam drie weken geleden en was overdreven gefrankeerd. Het gewicht van de zegels die op hun beurt weer extra port moesten gekost hebben, stemde me in eerste instantie hoopvol: er zijn nog steeds dingen die elkaar mogelijk maken.
Ik vond de enveloppe boven op de rest van de post, een tiental brieven en flyers, verzameld in twee gelijke hoopjes voor mijn deur. De signatuur van mijn buurman; een stapeltje per wederdienst die nog bewezen zou moeten worden. Onder de overgefrankeerde enveloppe lagen een aanbieding van een Franstalige helderziende en een blaadje van een speelgoedwinkel dat gericht was aan de bovenburen – mijn brievenbus is wel vaker de verdwijnput voor post die kinderen aan het zeuren brengt. Daarnaast bevonden zich de rekeningen en vier folders van een goedkope supermarkt met telkens dezelfde karig opgevulde kalkoen, een mokkastronk, goed geprijsde wijn. Ik had inderdaad nog geen plannen voor oudjaar.
Ik raapte de poging tot barricade op, ging mijn appartement binnen en liep met de post in mijn handen het gewoonlijke rondje waarbij ik elke deur opende, niet wetende wat erger was: een keer een indringer aantreffen of steeds al die lege kamers.
Nadat ik mijn jas en wanten had weggehangen begon ik aan het avondeten. Schilde een aardappel, sneed er de geweien af die in het zonlicht waren gaan groeien. Ik schonk de waterkoker vol, zette het vuur onder de lege kookpot alvast op de hoogste stand, zodat de koker zou weten dat hij zich moest haasten.
Al wachtende boog ik me over de brief.
Mijn naam en adres waren met zwarte pen geschreven in een handschrift dat ik herkende maar niet meteen kon plaatsen. Met de punt van de aardappelschiller haalde ik de rand open. Er kwam een wit kaartje tevoorschijn, een babyfoto en een naam. Zelfs zonder degelijke blik op de afbeelding, de naam of de datum wist ik dat dit een foto van Jan was en dat dit geen geboortekaartje was. Dit jaar, op 30 december, zou hij dertig zijn geworden.

Leeswijzer

zomer-witte-wijn

Als je eenmaal begint met lezen in deze pil, dan kom je er moeilijk van los. Begin niet aan dit boek als je niet kan doorlezen. Je riskeert je dagelijkse taken te verwaarlozen.