Recensie: Louise Fein – Het boekwinkelcomplot

Londen, 1962. De wereld balanceert op de rand van een nucleaire oorlog, maar toch gaat het dagelijks leven gewoon door. De negentienjarige Celia Duchesne droomt van een baan bij de BBC, maar zonder connecties of kwalificaties brengt ze voorlopig haar dagen door achter de kassa van een stoffig antiquariaat aan The Strand.

Maar als op een dag een knappe Amerikaan de winkel binnenstapt, lijkt haar leven toch een spannende wending aan te nemen. Want terwijl ze voor het eerst echt verliefd wordt, ontdekt ze ook een verwoestend geheim dat haar in de duistere wereld van spionage doet belanden…
Celia duikt noodgedwongen in haar eigen familiegeschiedenis, en vindt daar de waarheid die haar dwingt alles wat ze liefheeft op het spel te zetten.

ISBN: 9789401621885 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 384 – Historische roman

*****

‘Een spannend en onverwachts verhaal dat helaas net niet genoeg kan boeien.’

*****

In Het boekwinkelcomplot volgen we drie verhaallijnen. Celia is een jonge vrouw die werkt in een antieke boekwinkel, maar stiekem droomt van een baan bij de BBC. Ze komt in contact met Septimus, een werknemer van de Amerikaanse ambassade en ons tweede hoofdpersonage. Gedurende het boek krijgen ze steeds meer gevoelens voor elkaar, maar allebei hebben ze hun eigen agenda en kunnen ze elkaar nooit volledig vertrouwen. Tot slot leren we Jeannie kennen, een jonge vrouw die – na de dood van haar geliefde (een Amerikaanse soldaat) en het verplicht afstaan van haar baby – als spion voor de Britse overheid gaat werken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Jeannie is het meest sympathieke personage met, helaas voor de lezer, de kleinste verhaallijn. Celia en Septimus zijn allebei weinig aangename personages, om verschillende redenen, en het is af en toe dan ook een worsteling om het boek door te komen.

*****

De verhaallijnen van Celia en Septimus spelen zich af tegen de achtergrond van een dreigende kernoorlog en hierdoor hangt er gedurende het hele boek een bepaalde spanning op de achtergrond. Je merkt verder dat er vreemde dingen in boekwinkel gebeuren en dat Septimus niet is wie hij zegt dat hij is. Toch kan dit mysterie me niet genoeg boeien, vooral omdat het erg lang duurt voordat je als lezer meer informatie krijgt.

*****

De hoofdstukken van Jeannie en Celia lezen heel vlot en prettig, die van Septimus met momenten minder, vooral als hij op de politieke tour gaat en het over de nucleaire dreiging heeft. Ik betrapte mezelf erop dat ik deze passages vaak scannend las omdat het me weinig interesseerde en het niet per se nodig was dit te lezen om het verhaal te begrijpen.

‘‘Wie was Jeannette?’ vraagt ze. De woorden zijn eruit voordat ze ze kan tegenhouden. Moeder verstijft en alle kleur trekt uit haar gezicht. ‘Wat zei je daar?’ Ze maakt bijna slagzij, als een schip in nood, en zoekt steun tegen de muur. ‘Ik zei,’ zegt Celia, zelf ook met een haperende stem, maar nu is het te laat, want moeder heeft heus wel gehoord wat ze zei, ‘wie Jeannette was.’ Moeder zegt niets. Haar gezicht ziet asgrauw en haar ogen lijken dieper in de kassen te liggen. ‘Waar heb je die naam gehoord?’ vraagt ze uiteindelijk. ‘Maakt dat wat uit?’ ‘Ja.’’

Een glaasje wijn en een bakje borrelnootjes zijn het perfecte gezelschap voor dit boek.

50%

50%