Recensie: Marc–Uwe Kling – De Beterweter

Tina en Theo Theufel zitten opgescheept met ouders die géén hond willen, maar wel de hele tijd supergezonde rode bieten eten, helaas. Bovendien weten ze altijd alles beter. Die ouders dus. De kinderen trouwens ook. Maar Theo en Tina geven tenminste toe dat ze beterweters zijn. Papa en mama blijven het maar ontkennen. Wat natuurlijk ronduit belachelijk is.
Een tijdje geleden zijn de Theufels verhuisd naar een oud huis met een zolder vol avonturen. Hoewel spelen op zolder eigenlijk niet mag, doen Tina en Theo niets liever dan dat. En daar doen ze een bijzondere ontdekking: een vreemd mannetje met een grote mond zit verstopt in een boekendoos. Een kleine Beterweter die beweert alleen maar zichtbaar te zijn voor andere beterweters… Zouden hun ouders hem ook kunnen zien?

ISBN: 9789021469270 – Uitgeverij Volt – Aantal pagina’s: 72 – Kinderboek

*****

4 van de 5 sterren — Eline

‘Een grappig verhaal over (bijna) alles beter weten.’

Verhaallijn

*****

De Beterweter start al op het schutblad. Hierop zie je het kleine turquoise mannetje allerlei weetjes vertellen. Vervolgens lees je over een gezin van een vader, moeder en twee kinderen: Tina en Theo. Het boek start met een scène waarin zij aan tafel zitten en de kinderen kritiek leveren op het avondeten. Nadat ze eindelijk van tafel mogen, gaan ze naar de zolder om te spelen. Opeens horen ze een stem en na lang zoeken vinden ze een turquoise mannetje dat alles, maar dan ook echt alles beter weet. Het is dan ook de Beterweter! Dit willen ze natuurlijk graag aan hun ouders vertellen, maar zij geloven er niets van dat er een klein mannetje op zolder leeft. Dan sluiten Tina en Theo een weddenschap met hun vader. Wanneer hij dan eindelijk komt kijken naar het mannetje, ziet hij hem niet. Lukt het Tina en Theo om hun vader te slim af te zijn en ervoor te zorgen dat de Beterweter zichtbaar wordt?

Illustraties

*****

De Beterweter bevat op elke pagina vrolijke, kleurrijke illustraties. Ze geven het boek een mooie uitstraling en geven de tekst extra kracht. Wat mij betreft mochten er nog meer illustraties in het boek zijn.

Stukje uit het boek

‘Ik vind dat die dingen beter paarse bieten kunnen heten,’ zei Tina. ‘In plaats van rode bieten.’ En ze bekeek het stuk wortelgroente op haar vork dat waarschijnlijk vreselijk smaakte.
‘Ze zouden eigenlijk vieze bieten moeten heten,’ stelde Theo voor. Mama en papa zwegen. Die keken zoals ouders kijken als ze eigenlijk iets willen zeggen, maar in plaats daarvan alleen maar kijken. Tina was tien jaar oud. Of nou ja, om precies te zijn was ze tien jaar, zeven maanden en vier dagen. En als ze zich aan iemand voortelde, dan zei ze: ‘Ik heet Tina Theufel. Met TH.’
Theo was acht jaar, vijf maanden en eenentwintig dagen oud. Als hij zich aan iemand voorstelde, dan zei hij: ‘Ik heet Theo Theufel. Met twee keer TH.’ ‘

De Beterweter is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf vijf jaar. Oudere kinderen kunnen zelf van dit boek genieten.

meisje-of-jongen-1