Recensie: Marja West & Anna Bontekoe – Het zal nooit meer kaviaar zijn

De Nederlandse Sofia werkt bij een bank in New York. Als ze een klant bewusteloos bij de bankkluisjes in de kelder vindt, neemt ze een gevaarlijke beslissing. Dit is het begin van een reeks gebeurtenissen die ertoe leiden dat Sofia als kok bij een grote maffiabaas gaat werken. Door het bereiden van verrukkelijke maaltijden wint ze het vertrouwen van de topcriminelen en achterhaalt zo hun geheimen.

ISBN: 9789461097378 – De Crime Compagnie – Aantal pagina’s: 227 – Thriller

*****

5 van de 5 sterren – Kaylee

‘Een messcherp verhaal dat absoluut verrast!’

*****

Sofia Vermeer (of Sofia Lombardi met haar meisjesnaam) erft het appartement van haar vader in New York. Omdat ze niet zo goed weet wat ze met haar Nyenrode-diploma moet, besluit ze erheen te gaan en werk te zoeken. Ze gaat aan de slag bij een bank als medewerker bij de kluisjes. Op de dag dat de bekende maffiabaas Gambino zijn kluis bezoekt en langer wegblijft dan normaal, besluit Sofia polshoogte te gaan nemen. Ze vindt hem op de grond met een hartaanval, met om hem heen allerlei papieren. Het eerste wat Sofia doet is een aantal van die papieren onder haar kleding wegstoppen en een ambulance regelen.

Door de papieren weet Sofia dat ze de verdwijning van twee mannen kan oplossen. Ze wil proberen de maffia te ontmaskeren en gaat daarvoor aan de slag als kok bij andere maffiabaas Castellano. Doordat ze de sterren van de hemel kookt, draagt haar baas haar op handen. Ze wordt al snel onderdeel van de ‘familie’ en daardoor ontmoet ze veel mensen uit de onderwereld. Door het serveren van de beste maaltijden en de lekkerste wijn kan Sofia langzaam het mysterie oplossen. Hierbij zet ze wel geregeld haar leven op het spel.

*****

Toen ik begon was ik wat sceptisch over het verhaal, het begint wat simpel en ik had er niet zulke hoge verwachtingen van. Al snel heb je als lezer door dat Sofia een ontzettend slimme meid is en absoluut weet wat ze doet. Regelmatig ontfutselt ze informatie met gevaar voor eigen leven, maar ze mist de kans op een kogel keer op keer. Al snel raakte ik geïntrigeerd door het verhaal en wilde maar één ding: doorlezen!

*****

Marja West en Anna Bontekoe zijn wat mij betreft een blijvend schrijversduo van eigen bodem. Het boek leest echt weg als een gek, het is origineel en met vlagen ook zeker spannend.

Een leuke toevoeging zijn de recepten achter in het boek. Dit zijn de gerechten die Sofia regelmatig kookt voor haar baas en zijn tafelgenoten. Je leest ze dus terug in het boek en kunt ze naderhand zelf ook thuis maken om het gevoel van Sofia na te bootsen.

‘De vloer was van gestort beton, hij lag er zo te zien al jaren in. Al snuivend ging ik langs de muren in de hoop te ontdekken waar de lucht penetranter werd, of juist zwakker, en eindigde bij een rooster dat een ventilatiekanaal afschermde. Het zat met vier schroeven aan de wand gemonteerd. Ik dook op mijn knieën en duwde mijn neus tegen het gaas.
‘Wat ben jij aan het doen?’
Geschrokken krabbelde ik overeind. Castellano stond halverwege de keldertrap. Ik was zo verdiept geweest in mijn zoektocht dat ik hem niet had horen aankomen.
‘Ik rook iets vreemds,’ zei ik. Op dat moment voelde ik me tamelijk dom, áls er al een dode in dit huis lag, zou het lijk nog die middag eruit verdwijnen dankzij mijn opmerking.
‘Kipper,’ zei Castellano.
Ik kom hem even niet volgen.
‘Mijn kat. Hij is twee weken geleden door een kapot rooster in het ventilatiekanaal gekropen, het beestje was al oud. Ik zal iemand vragen het kadaver weg te halen.’ Na die woorden liep hij terug naar boven.
Voor een smoes verliet die verklaring te snel zijn mond.’

Dit boek leest het beste in een koffietentje. Zoek een goed plekje in de zon en bestel een grote cappuccino en cantuccini koekjes.

50%