Recensie: Nick Cook – Grid

Recensie: Nick Cook – Grid

Elke dag wordt de president van de Verenigde Staten met de dood bedreigd. De Secret Service verzekert hem dat hij geen gevaar loopt, maar hij gelooft hen niet langer. Keer op keer droomt hij over zijn eigen dood, een nachtmerrie die zo realistisch is dat het lijkt alsof hij gewaarschuwd wordt.
Josh Cain, lijfarts van president Robert S. Thompson, wordt verzocht om naar een kerk nabij het Witte Huis te komen, waar een ex-marinier dreigt zelfmoord te plegen. De man vertelt hem over een complot om de president te vermoorden en onthult geheimen die hij niet kán weten, voordat een politiekogel een eind maakt aan zijn leven. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die Cain met andere ogen naar de wereld om hem heen doen kijken. Naar wat werkelijkheid is en wat niet…

ISBN: 9789400511194 – A.W. Bruna Uitgevers – Aantal pagina’s: 457 – Thriller

*****

3 van de 5 sterren – Kaylee

‘Thriller die in sneltreinvaart gaat van geheime experimenten naar complotten.’

*****

Joshua (Josh) Cain is lijfarts van de president van de Verenigde Staten. Hij heeft gediend in het leger en is uitgezonden naar Irak en Afghanistan. Na zijn terugkeer overlijdt zijn zwangere vrouw Hope bij een verkeersongeluk en raakt Josh in een depressie.
Wanneer hij als lijfarts van de president werkt, wordt hij opgeroepen wanneer een ex-marinier zelfmoord wil plegen. Voordat de man overlijdt zegt hij tegen Josh dat er complotten zijn om de president te vermoorden. Hierbij zegt hij dingen die hij onmogelijk kan weten. Josh probeert vervolgens te achterhalen of het waar is wat de man gezegd heeft en komt hierdoor in heel veel situaties terecht.

*****

Grid start met de boodschap van een ex-marinier dat de president vermoord gaat worden. Als lezer word je meegenomen in de zoektocht naar de waarheid van deze boodschap. Hierbij gebeurt ontzettend veel en er komen veel experimenten en politieke complotten voorbij. Je weet vanaf het begin dat er iets gaat gebeuren, maar je hebt nog geen idee hoe en wanneer.

*****

Ik vond Grid een uitdaging om te lezen. Ik vind wetenschap en complotten ontzettend interessant, maar dit boek ging me toch een stapje te ver. Nick Cook beschrijft de materie omtrent experimenten zo ingewikkeld dat ik soms de draad volledig kwijt was. Daarnaast zijn er veel complotten in het verhaal opgenomen en deze komen in een sneltreinvaart voorbij. Tot slot komen er ontzettend veel personages in het verhaal voor, waardoor ik soms niet meer wist wie wie was. Achterin staat een lijst met de personages, maar alsnog heb ik geregeld terug moeten bladeren om te lezen welk personage het was en wat de rol van deze persoon in het verhaal was… Ondanks de ingewikkeldheid bleef ik nieuwsgierig en wilde ik het boek toch graag uitlezen, omdat ik benieuwd was naar de afloop ervan.

‘Terwijl ik douch, denk ik na over mijn opties, en ik overweeg Stani te bellen. Maar hij zal nog onderweg zijn naar de VS.
Als ik terugkom in de slaapkamer, heeft iemand een envelop met het logo van het Kempinski onder de deur door geschoven. Er zit een vel papier in waarop langs de randen van de pagina twee rijen cijfers staan. De linkerrij begint met 39:6:13; 10:14:3; 170:35:18 en gaat bijna helemaal tot onderaan door. Ik tel ze. Vierentwintig getallenreeksen. De rechterrij is korter. Maar drie getallen.
Terwijl ik me sta af te vragen wat ze betekenen, wordt er op de deur geklopt.
‘Ja?’
‘Roomservice.’