Recensie: Orhan Pamuk – De vrouw met het rode haar

Dit prachtige verhaal gaat over Cem, een jongen uit Istanbul wiens vader zich nauwelijks om hem bekommert en al snel uit zijn leven verdwijnt. Om zijn moeder financiële steun te geven gaat Cem met de puttengraver Mahmut mee om water te vinden op een droge vlakte in de buurt van Istanbul. Tussen Mahmut, de puttengraver en Cem ontstaat een hechte band en ze leren elkaar te vertrouwen, zoals een vader en zoon. Cem geniet van zijn blikken van genegenheid en zijn verhalen.
Op een avond ziet Cem in een dorpje vlakbij een roodharige vrouw, lid van een rondreizend theatergezelschap en hij raakt gefascineerd door haar en probeert haar te ontmoeten. De verhalen van Mahmut, de boeken die hij leest en de vrouw met het rode haar bepalen onvermijdelijk zijn verdere leven.

ISBN: 9789023467113 – Uitgeverij DE BEZIGE BIJ  – Aantal pagina’s: 287 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Joke

‘Een briljant geschreven verhaal over vader-zoonrelatie, conflicten, liefde en toekomst.’

*****

Cem, een Turkse jongen die als leerjongen op 16-jarige leeftijd met een puttengraver vertrekt om zo zijn studie te bekostigen. Zijn vader heeft hem nooit veel aandacht gegeven en is al op vroege leeftijd uit zijn leven verdwenen. Eigenlijk wilde hij schrijver worden, een jongen met dromen. Zijn persoonlijkheid met al zijn vragen en twijfels is heel knap verwoord in het verhaal. Mahmut, de ervaren puttengraver die met grote volharding naar grondwater zoekt in de diepe aardlagen bij het plaatsje Öngören. Voor de toekomst van dit gebied is water heel belangrijk. Mahmut is streng voor zijn leerjongens, maar heeft een sympathiek karakter . Ondanks dat hij zelf geen kinderen heeft is hij als een vader voor hen. De vrouw met het rode haar is echt als een “rode” draad aanwezig in het boek en belangrijk voor het verhaal.
— Joke

*****

Het verhaal zit vol met symboliek vanuit de oude verhalen. De tragedie van de Griekse koning Oedipus, maar ook “Het boek der koningen” versterkt het thema vader – zoonrelatie. Je wordt er nieuwsgierig van, wat zit er allemaal achter?
— Joke

*****

De roman is in drieën opgedeeld en in prettige korte hoofdstukken geschreven. Het is een compleet verhaal waarin je van begin tot eind ingezogen wordt. Je kruipt als het ware in de huid van Cem en als lezer wil je zo graag dat hij het geluk vindt.
— Joke

‘Puttengraver Mahmut had een stok in de grond geslagen. Waarom had hij na al dat rondstruinen over het terrein, na al die overwegingen net deze plek gekozen? Waarin verschilde deze plek van andere? Zou er, als we de stok maar lang genoeg op allerlei plekken in de grond sloegen, uiteindelijk altijd wel ergens water te vinden zijn? Ik wilde hem al die vragen stellen, maar ik had wel in de gaten dat dat niet ging. Ik was een kind; hij was niet mijn vriend, zelfs niet mijn vader; hij was mijn baas. Ik was zelf degene die iets vaderlijks in hem zag.’

Heerlijk op een comfortabele stoel en thee en koffie doen het goed bij dit boek.

50%

50%