Recensie: Richard Gordon – Bewustzijn van materie

Bewustzijn van materie, over helen en overdraagbare energie is het nieuwe meesterwerk van Richard Gordon, de grondlegger van de Quantum-Touch methode.
Richard Gordon ontdekte dat hij, nadat hij de Quantum Touch methode gebruikte om cliënten te helpen bij het verlichten van klachten aan het bekken- en de ruggenwervel, nog veel verder kwam in het helingsproces door zijn bewuste aandacht op de cliënt te richten. Zonder de cliënt aan te raken of de suggestie te wekken iets te doen, was hij in staat om de conditie van het lichaam sterk te verbeteren. Gebaseerd op deze wetenschap ontwikkelde hij een nieuwe methode: SPA (Spontanious Postural Alignment). Zonder dat aanraking nodig is kunnen hiermee lichamelijke klachten worden verlicht en verholpen.
In dit boek legt hij aan de hand van duidelijke stappen uit hoe deze techniek werkt. Met 57 voorbeelden van experimenten die je zelf ook eenvoudig kunt uitvoeren, heb je meteen het bewijs in handen dat het werkt. Iedereen kan de krachtige SPA-methode onder de knie krijgen en toepassen om zo zijn (zelf)helende vermogens te versterken.
Dit boek biedt een fascinerend inzicht in de verbinding tussen ons bewustzijn en materie. We kunnen veel meer dan we denken!

ISBN: 9789020214598 – Uitgeverij AnkhHermes – Aantal pagina’s: 172 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Marjolein

‘Bewustzijn van materie helpt je meer inzicht te krijgen in de verschillende aspecten en filosofische vraagstukken die meespelen in het werken met energie.’

*****

Energetisch werk is makkelijk en gruwelijk moeilijk tegelijk. Het vraagt overgave, inzicht én begrip. Richard Gordon helpt je met dit boek op weg. Hij bespreekt vanuit zijn specifieke methode de belangrijkste vaardigheden en vraagstukken die je dient te onderzoeken om zelf energetisch werk te kunnen doen.
In de huidige maatschappij is er veel nadruk op logica en wetenschap, en daarmee dreigen we soms de verwondering en de ongrijpbare wereld uit het oog te verliezen. Om met energie te kunnen werken dien je de wetenschap los te laten, zonder de wetenschappelijke principes overboord te gooien. Je startpunt is je eigen ervaring met de toepassing van het werken met energie op jezelf en anderen.
Het boek is geschreven om de methode SPA (Spontanious Postural Alignment) toe te lichten en je uit te nodigen deze zelf toe te gaan passen. Dat eerste lukt goed. Voor dat tweede is meer nodig – bijvoorbeeld een cursus. En dat is jammer, maar geen onbekende aanpak van de auteur. Een goede inleiding dus maar wie echt aan de slag wil, kan beter meteen een training volgen.

— Marjolein

*****

Het boek is goed leesbaar en praktisch opgezet. De auteur geeft veel voorbeelden, en is erg optimistisch en stimulerend. De toon van het boek is: dit kun jij ook, het is makkelijk! Dat is de vraag, maar het leest wel prettig weg.
— Marjolein

“Onderstaande passage laat zien hoe door middel van verhalen het onderzoeken van de logica versus de werkelijkheid plaatsvindt:

We leren via metaforen. Ik herinner me dat ik met een vriendin en haar zoontje op een landweg reed. Het jongetje keek naar de golvende groene heuvels en zag koeien. Hij raakte heel erg opgewonden en zei: “Kijk, mammie, hondjes!” Deze kleine vergissing was ergens wel logisch, daar honden de enige vierpotige dieren waren die hij kende. Het is begrijpelijk dat we automatisch het bekende generaliseren en op het onbekende plannen, vertrouwde vergelijkingen en aannames toepassen op niet-vertrouwde situaties. Hoezeer het misschien lijkt op een poging een vierkante wig in een rond gat te slaan, de neiging is hardnekkig. Je ziet bijvoorbeeld regelmatig mensen proberen spiritualiteit en energetische genezing in te passen in hun beeld van de fysieke werkelijkheid. Hieronder een paar voorbeelden.”

De flaptekst geeft aan dat je door het lezen van dit boek en uiteraard het doen van de oefeningen, de methodiek SPA leert toepassen. Dat zal niet voor iedereen zo zijn; mij is het in elk geval niet gelukt. Maar het boek geeft een geweldige inleiding in energetisch werk door op de juiste plek te beginnen. Bij de fundering: de aannames en de uitgangspunten. Werk je met energie of wil je dat gaan doen? Dan is dit boek een absolute must.
— Marjolein

50%

50%