Recensie: Sheena Patel – Ik ben fan

Recensie: Sheena Patel – Ik ben fan

‘Ik stalk een vrouw op het internet die naar bed gaat met dezelfde man als ik.’ Na deze eerste bekentenis vertelt een jonge vrouw over de affaire die ze is begonnen met een succesvolle, getrouwde man. Wanneer blijkt dat hij er meerdere minnaressen op nahoudt, waaronder een onuitstaanbare influencer, ontwikkelt ze niet alleen een obsessie voor de man, maar ook voor zijn populaire minnares. Het culmineert in een vlammend verhaal over verlangen, liefde en een ongelijke machtsdynamiek. De verteller houdt de social media van de Instagrammer en haar vrienden van minuut tot minuut in de gaten. Intussen reflecteert ze op de afbrokkelende ‘relatie’ met de man, die zich steeds verder van haar afwendt. Moet ze wraak op hem nemen door zijn vrouw te vertellen over het overspel? Waarom wil ze deze leugenachtige man eigenlijk zo graag voor zichzelf? Pijnlijk eerlijk en met een even meedogenloze als ironische pen beschrijft ze de rollen die alle betrokkenen spelen, inclusief zijzelf.

ISBN: 9789464521221 – Uitgeverij Cossee – Aantal pagina’s: 272 – Roman

*****

3 van de 5 sterren – Eline

‘Een bij tijden meeslepend verhaal met expliciet taalgebruik.’

*****

Ik ben fan volgt het verhaal vanuit de ogen van de hoofdpersoon. Deze hoofdpersoon heeft een vriend maar de relatie met hem is uitgedoofd. Zij heeft een man ontmoet, de man met wie ze wil zijn. Hij blijkt echter een vrouw te hebben en daarnaast ook meerdere minnaressen, waarvan er een heeft gezorgd voor een obsessie. Deze wordt gedurende verhaal aangesproken met de vrouw door wie ik geobsedeerd ben.
Je komt de namen van deze personen niet te weten. Dat vond ik een nadeel aan Ik ben fan. Ik ben van mening dat je je beter kunt inleven in een verhaal als de personages worden aangesproken met hun voornaam in plaats van met de relatie tot de hoofdpersoon.

*****

Ik ben fan bevat meerdere meeslepende hoofdstukken. Er is beschreven hoe de hoofdpersoon in de bosjes loert naar huizen om zo meer te weten te komen over de man met wie zij wil zijn. Deze hoofdstukken vond ik spannend en ik was benieuwd hoe dit zou aflopen. Andere hoofdstukken daarentegen zijn erg expliciet qua taalgebruik en wat mij betreft te veel gericht op seks. Dat vond ik afleidend van het verhaal.

*****

Ik ben fan bevat sommige korte en krachtige hoofdstukken en hoofdstukken die wat langdradiger zijn. Het boek is geschreven vanuit de ik-vorm, wat maakt dat je direct meeleeft met de hoofdpersoon omdat het lijkt alsof zij haar levensverhaal aan jou als lezer vertelt. Daarnaast had ik wat moeite met de hoofstukken waarin je leest over de gedachten die de hoofdpersoon heeft. Deze hoofdstukken bevatten geen hoofdletters bij een nieuwe zin en gingen wat mij betreft te veel van de hak op de tak. Daarnaast is het taalgebruik, zoals eerder gezegd, erg expliciet wanneer het gaat om de seksuele passages.

‘Ik herken de vrouw die opendoet van Instagram. Ze heet Val. Ze heeft een oudere vriend, mogelijk haar man, maar dat kan ik niet opmaken uit mijn onderzoek. Zij is ook in Mendocino opgegroeid en ik weet dat ze parttime voor Terroir werkt, niet als baan om van rond te komen, maar meer als hobby, gewoon iets leuks voor erbij. Val maakt foto’s van zichzelf in de spiegel met haar iPhone voor haar gezicht, of close-ups van prachtige stoffen, of een enkele foto van een tentoonstelling die ze heeft bezocht met een tag naar de kunstenaar en een persoonlijk berichtje omdat ze goede vrienden zijn. Ze verkondigt vaak hoeveel ze van haar vriend/man houdt. Ze hebben als stel een voorkeur voor liftselfies en zij post die in haar stories. Ze maakt foto’s van voorwerpen verpakt in delicate stoffen met kanten sierrandjes of in luxe bruin papier met felgekleurd touw eromheen en post deze op haar profiel. In de reacties onder deze posts wordt ze door haar vrienden beloond met bonzende hartjes en opgestokenhandenemoji. De vrouw door wie ik geobsedeerd ben reageert met schitterend – een van haar handelsmerken is om reacties van één woord onder posts van vrienden achter te laten.’

Ik ben fan leest lekker weg met een zonnetje erbij. Je favoriete drankje erbij en laat je meeslepen door het verhaal.

50%

50%